Thursday, December 31, 2009

Tirai baru

sehari bersamanya seperti satu tirai baru
tirai2 yg tak pernah terbuka
kalau terbuka pun meninggalkan luka yg dalam
aku cuma tahu
panggilannya
umurnya
dan dia perokok tegar
dot....
itu sahaja
namun gayanya
tutur katanya
berlegar2 dalam ruangan imaginasiku
semakin hari
bayangannya
semakin pudar
dan
dia semakin hilang
yang tinggal
hanya jejak wajahnya
.
.
.
dan aku takut
takut kehilangan
jejak-jejak itu
dan saat ini
alunan bendera putih
memukul-mukul benak hatiku
.
.
aku bukan A. Samad Said
mampu memukau hanya dgn kata-kata
bukan Rabiatul Adawiyah
yg mampu mencintai Allah lebih daripada
manusia
.
.
.
akan tetapi
akulah ciptaan yg lemah itu
tak bisa menolak dugaan-dugaan ini
biarlah manusia membuat telahan
aku jahat
mahupun jahil
aku tetap aku

Thursday, December 24, 2009

Orang MELAYU jadi SANTA CLAUS..


" Cuba awak tgk, adaker org Melayu pakai baju santa claus. Macamlah diorang yg sambut!" gerutus seorang sahabat ana.

"Kalau ikut hukum Islam dah lama terbatal akidah. Yelah walaupun mereka menjalankan pekerjaan dan tak ader niat pun nak merayakan, tapi tetap salah!" sambut ana.

"Ingat tak dalam buku handout agama kita, walaupun kita rukuk atau sujud di hadapan manusia bukan niat untuk menyembahnya tapi tetap salah di sisi Islam"

"Kiranya kalau hormat org tua tak boleh ah, jalan tegak jer depan parents" ketawa berdekah-dekah kami berdua mengenangkan permasalahan muda-mudi zaman maju nih.


Ini yg ana pelikkan. Setahu ana, perayaan krismas adalah untuk mereka2 yg beragama Kristian.

Tetapi apa yg berlaku, muda mudi zaman sekarang dengan mudah dan tanpa rasa serba salah menggayakan pakaian santa claus seolah2 mereka mengagungkan watak penting dalam perayaan ini.

Dahulu, ada seorang sahabat ana mengkhabarkan pekerjaan barunya sebagai pelayan di Sushi King. Kebetulan ketika itu, musim cuti sekolah ana ada beberapa kali merayau-rayau di Mid Valley. Biasalah ada reunion classlah , reunion plkn lah. Sambil jumpa sahabat lama, dapat juga jalan-jalan tengok ragam manusia.

Dan semasa melintasi kedai sushi yg agak terkenal di Malaysia ni, kebanyakan pekerjanya majoritinya yg merupakan anak Melayu kita memakai topi santa claus sbgai salah satu pakaian wajib sempena perayaan tersebut. Bagaimana kalau sahabat ana yg bakal menceri rezeki di atas muka bumi Illahi ni terpaksa berhadapan dengan situasi ni? Hati ana kuat mengatakan yg dia takkan memakai pakaian santa claus yg jelas bertentangan dgn akidah kita.

Mungkin sebilangan daripada kita menganggap hal ini remeh temeh, tapi perkara kecil seperti ini yg perlu diambil berat . Kalau dalam soal akidah kita perkecil2kan, apa lagi dengan urusan lain. Bak kata nabil, Lu pikirlah Sendiri.

Ini baru kita sentuh bab pakaian Santa Claus. Bagaimana dengan muda-mudi kita yg dalam kad pengenalan agamnya Islam, tapi pemakaiannya saling tak ubah seperti orang-orang yg langsung tidak berpendidikan Islam!

Jika kita ingin mengubah muda-mudi zaman sekarang
caranya sama seperti sahabat2 ketika
mereka cuba mengajak manusia mentauhidkan Allah
ketika zaman jahiliah
Imam Hassan Al-Banna

Saturday, December 19, 2009

sia-sia segala usaha Syaitan

alhamdulillah, syukur ke hadrat nya
pada awal muharram kali ini
ana berkesempatan membaca doa awal dan akhir tahun
ini semua kerana jasa baik ibu ana
yg beria-ia memperingatkan ana
ttg doa yg penting ini
.
.
.
tak sangka pada petang sebelum maghrib awal muharram tuh
roomate ana, Nabilah
mendapat kiriman sms daripada sahabatnya
Salam Awal Muharam 1431 H
I'Allah esok jumaat 1 muharram, selamat membaca doa awal tahun kerana
Siapa membaca doa ini,
syaitan berkata :
"Kesusahan bagikudan sia2lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada tahun ini"
dan jika kita membaca doa akhir tahun
syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun inikerana Allah mewakilkan 2
malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan".
.
.
.
lalu dengan kudrat yg ada
walaupun ana sayangkan kredit ana yg tak seberapa
ana 4ward kan message ni kpd sahabat2 dan kenalan2
dengan harapan
mereka juga dapat beramal
tapi ana tak sempat nak hantar kat semua
bukan kerana kedekut kredit
tapi sebab tyme tu maghrib dah nak masuk dah
[kepada yg tak dapat, sori sangat "( ]
tahun depan kita doa moga awal muharram yg mendatang
kita dikurniakan kesempatan membaca doa ni
.
.
.
bukan aper yer sahabat
doa ni sangat penting
seperti yg diperkatakan dalam mesej tadi
fadhilatnya besar
syaitan TELAH BERKATA
JIKA KITA MEMBACA DOA AWAL DAN AKHIR TAHUN PADA AWAL MUHARRAM
SIA2 LAH SEGALA USAHANYA
maka nya
kita telah berjaya
menumbangkan syaitan yg selama ini
bermaharajalela
menyesatkan kita
denagn tipu helahnya
segala pujuk rayunya
selama setahun yg lepas
adalah SIA-SIA
ana ulang
SIA-SIA
SIA-SIA
SIA-SIA
.
.
cuba kita bayangkan
selama ni
kita dok sibuk kumpul duit
nak beli tikus hamster[aduhai nampak sngat ketandusan idea]
let say
hari2 ana kumpul RM 1
sbb nya ana tak cukup duit
tak mampu nak afford wang perbelanjaan nak bela hamster
tiba2 jer
diishtiharkan hamster diseluruh dunia
being affected by influenza A
or commonly known as h1n1
dah tuh
tak ke sia2 usaha ana selama ni
.
.
yelah bayangkan
ana sanggup berlapar tak makan
semata2 nak kumpul diut beli hamster
akhirnya ana tak boleh beli hamster
maka tidakkah SIA2 segala usaha yg ana lakuakan semata-mata nak dapatkan hamster
.
.
.
saudara
cuba kita applykan analogi ini setiap kali awal muharram menjelma
[chewah, macam nak buat sajak plak]
selama setahun
yg ada 365 hari insyAllah
dan setiap hari yg penuh dgn tangungjawab kepada
Allah,rasulullah, ibu bapa, guru, diri sendiri
jiran tetangga, alam sekitar
[banyak lagilah]
pastinya
di sepanjang tahun yg lepas
kita ada melakukan kesilapan
yg berpunca daripada kelalaian, hasutan syaitan dan nafsu
kita kadang kala cuba untuk tidak tumbang kepada penyumbang2 dosa ni
tapi
apakan daya, akhirnya
tanpa kita mahu
kita tergelincir akhirnya
maka hanya taubat kepada Allah
dapat membantu kita
.
.
.
syaitan mungkin kadang kala berjaya melaksanakan tugas dan janjinya pada Allah
yakni menyesatkan manusia sehingga kiamat
mungkin laknatullah ini
berjaya membuatkan kita hanyut dalam arus dunia yg melekakan ini
mungkin kerana laknatullah ini juga
kita dengan sewenang-wenangnya
meninggalkan tanggungjawab kita
yg telah disyariatkan sejak zaman nabi Muhammad lagi
mungkin juga kerana laknatullah ini
kita tanpa rasa berdosa
mengulangi dosa 2 lama
tanpa pernah menginsafinya
.
.
.
tetapi dengan mudahnya
kita boleh menSIA-SIAKAN segala usaha syaitan ini
bagaimana?
dengan doa awal dan akhir tahun
maka segala usahanya selama ini sia2
.
.
rasakah kau indahnya Islam
Islam bukan hanya ketika solat
Islam bukan hanya ketika kau bernikah
Islam bukan ketika kau katakan kau Islam
TETAPI
Islam itu cara hidup
indahkan kerana agama kita betunjang kepada kebenaran ?

Monday, December 14, 2009

If we're in Tiger Woods' shoes

Di kala ana mendapat berita buruk yg menimpa Tiger Woods
syahdunya hati kerana tidak pernah menyangka
bintang tersohor itu berkelakuan demikian
tapi
pernah tak kita bayangkan
kalau kita diletakkan dalam dugaan yg melanda Tiger Woods
nescaya
mampukah kita menanggungnya, Wallahualam~


mmg benar Tiger Woods bukan Islam
tapi itu bukan bermakna kita tidak perlu bersifat kemanusiaan
setiap manusia ada masa lampau , masa gelap , masa jahiliah
begitu juga dengan setiap insan yg bergelar manusia
yg berlalu takkan kembali
ygpergi takkan datang kembali
apa yg ada
jalan di hadapan
dan ingatlah
sifat Allah berlainan dengan sifat manusia
setinggi mana pun dosa kita
keampunannya insyaAllah bersama kita
tetapi hanya dengan satu syarat
pohonlah keampunannya , bertaubatlah , dan berazam untuk meninggilkannya

dan tinggalkan kemungkaran yg telah dilakukan

...

...
Semua orang di antara kalian pasti pernah melakukan dosa
dan

sebaik-baik orang melakukan dosa adalah mereka yang mahu

BERTAUBAT
...
...



"Allah Taabaraka wa Ta'ala berfirman , " Wahai anak Adam, selama kalian mahu memohon dan mengharapkan (ampunanku) tentu akan aku ampuni semua dosa-dosa kalian dan Aku tidak peduli (meskipun dosa kalian banyak) . Wahai anak Adam, sekalipun dosa-dosa kalian menupuk setinggi langit , kemudian kalian memohon ampunanku, tentu akan aku ampuni dosa kalian dan tidak Aku pedulikan (meskipun dosa kalian kerjakan itu dosa besar) . Wahai anak Adam, sekiranya kalian datang kepadaku dengan dosa sepenuh bumi, kemudian kalian mati dengan tidak meyekutukan Aku dengan apa pun ,

Aku akan memberikan ampunan sepenuh isi bumi kepada kalian"


...



Kedua-dua hadith di atas (maaf ana lupa nak simpan sanad dia)
menceritakan kepada kita betapa pemaafnya Allah

tak cukup dengan itu

Dia tak pernah memperdulikan betapa tinggi dosa kita sekalipun

jika hambanya bertaubat dan memohon kemaafan kepadaNya

...

...


Maka dengan sebab itu

timbul rasa simpati dalam hati ana

mengenangkan dugaan yg menimpa beliau

mmg benar dia yg bersalah

...

...

...

tapi di dalam blognya

beliau dgn insaf dan kesalnya memohon kemaafan kepada org ramai dan kepada isterinya

dan kepada tabloid

henti2 kanlah menguar-uarkan keaibannya

kerana itulah sifat yg terkutuk

...

...

...

tambah membebankan beliau apabila

sebuah syarikat perfileman mahu menerbitkan sebuah filem

yang mengisahkan kecurangan Tiger Woods

bukanlah tujuan ana mencoret untuk menegakkan kesalahannya

tapi supaya kita ummat Islam mengambil pengajaran atas apa yg berlaku

...

...

...


Tiger Woods seharusnya berfikir sebelum melakukan sesuatu

tambahan dalam agamanya sendiri, mengharamkan beliau daripada melakukan perhubungan terkutuk ini

jika dia seorang yg berpegangan agama

maka tidak mungkin ini akan berlaku

...

...

...

namun,

perkara yg sudah lepas akan tetap berlalu

berhentilah kita mengutuknya

menghinanya mahupun mencacinya

cuba kita letakkan diri kita pada tempatnya

...

....

....


Oleh sebab itu

JAUHILAH ZINA

JAUHILAH ZINA

JAUHILAH ZINA



Kaedah melihat kiblat yg tidak tepat-jakim

Kaedah melihat matahari terbenam tidak tepat



Zamihan memberi penerangan kaedah yang digunakan untuk mencari arah kiblat.


SUDAH semestinya umat Islam perlu menghadap Kaabah yang menjadi kiblat apabila mendirikan solat dan ketika dikebumikan selepas meninggal dunia.

Walaupun dengan kedudukan Kaabah di Makkah menjangkau ratusan ribu kilometer, menetapkan arah kiblat sebenarnya tidak menjadi persoalan kerana ilmuwan Islam benar-benar menguasai ilmu falak untuk menyelesaikan masalah itu sekadar berpandukan kedudukan cakerawala seperti bintang dan matahari.


Bagaimanapun, kekurangan orang Islam yang benar-benar memahami ilmu falak ketika ini menimbulkan persoalan bagaimana untuk menentukan arah kiblat yang tepat.

Ini kerana, ada umat Islam masih menggunakan kaedah menentukan kiblat berpandukan arah matahari terbenam, sedangkan cara itu tidak tepat dan salah di sisi Islam kerana hanya dua hari dalam setahun arah kiblat boleh berpandukan kepada arah matahari terbenam.

Menyedari kesilapan itu, sewajarnya umat Islam di seluruh dunia tidak lagi menentukan jadual atau takwim solat, waktu berbuka puasa dan hari raya berpandukan kaedah matahari terbenam. Malaysia sudah tidak lagi menggunakan kaedah ini, sebaliknya berpandukan ilmu falak syarie seperti yang ditetapkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Dengan kepesatan teknologi, perkara sebegini tidak sepatutnya menjadi masalah sehingga membawa kepada timbulnya pertelingkahan kerana sudah ada pelbagai peralatan canggih yang boleh digunakan untuk menentukan arah kiblat.



Arah kiblat menggunakan matahari boleh diukur dua kali setahun

Ketua Penolong Pengarah Cawangan Falak, Bahagian Penyelidikan Jakim, Che Alias Che Ismail, berkata penentuan arah kiblat yang tepat amat penting terutama dalam pembinaan masjid atau surau bagi memastikan ia tidak tersasar.

Beliau menegaskan, ketepatan arah kiblat bukan sesuatu yang boleh dipandang ringan kerana biarpun cuma satu darjah terpesong ia bersamaan kira-kira 125 kilometer tersasar dari arah Kaabah.

Bagaimanapun, muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan memutuskan had berpaling yang dibenarkan tidak melebihi tiga darjah dan ia tidak perlu difatwakan tetapi boleh dijadikan garis panduan dalam pembinaan masjid dan surau baru.


Katanya, dua alat digunakan untuk menentukan arah kiblat iaitu kompas Ushikata dan Teodolite tetapi ia juga berpandukan kepada keadaan tertentu seperti diletakkan di tanah rata untuk mendapatkan ukuran tepat.

“Peralatan itu selalunya digunakan untuk menentu arah kiblat untuk tujuan pembinaan masjid atau surau. Bagi orang perseorangan atau ingin menentukan arah kiblat di rumah, cara tradisional masih boleh digunakan.

“Setiap tahun, ada dua keadaan yang boleh digunakan umat Islam menentukan arah kiblat iaitu ketika matahari berada betul-betul di atas Kaabah. Ia berlaku pada 28 Mei jam 5.16 petang dan sekali lagi pada 17 Julai jam 5.28 petang.

“Caranya dengan meletakkan tiang atau sesuatu yang lurus di tanah lapang pada waktu berkenaan dan perhatikan bayang objek itu. Oleh kerana di Malaysia ia berlaku pada waktu petang, arah kiblat diukur dari hujung bayang hingga ke pangkal tiang ,” katanya.


Sementara itu, Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Zamihan Mat Zin, berkata falak ialah disiplin ilmu astronomi Islam yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu falak takwim membabitkan pengiraan hari, bulan bagi menentukan puasa dan hari raya.

“Kedua ialah falak waktu solat iaitu menentukan masuknya waktu solat berdasarkan kedudukan matahari dan ketiga, yang paling besar dan penting falak penentuan arah kiblat.

“Arah kiblat diukur menggunakan kompas Ushikata atau Teodolite. Caranya tidak banyak berbeza tetapi penggunaan Teodolite lebih tepat kerana kadang-kadang bacaan kompas dipengaruhi unsur lain seperti besi dan sebagainya,” katanya.

Zamihan berkata, cara tradisi masih boleh digunakan untuk menentukan arah kiblat dengan berpandukan arah matahari yang membabitkan dua hitungan.

“Pertama, berdasarkan kedudukan matahari di atas Kaabah yang berlaku pada Mei dan Julai setiap tahun. Seluruh dunia boleh menyemak kedudukan kiblat berdasarkan fenomena itu.

“Cara kedua ialah dengan menghitung waktu matahari setiap hari. Kaedah kedua banyak risiko kerana kedudukan matahari berubah setiap hari terutama di kalangan mereka yang tidak mahir dalam ilmu falak. Cuma pakar falak yang dapat berbuat demikian kerana ia membabitkan kaedah separa hitungan,” katanya.

Beliau berkata, masalah yang timbul sekarang ialah umat Islam tidak menguasai ilmu falak sepenuhnya dan pada masa sama masih tidak terlatih menggunakan teknologi moden.

“Justeru, ILIM berperanan melatih pegawai Islam untuk menggunakan alat ukur ini dengan mahir dan menjemput pakar dari universiti tempatan bagi tujuan itu,” katanya.

Penentuan arah kiblat boleh dicari dari pelbagai sudut dalam kehidupan serba canggih ini dan ia bergantung kepada ‘mahu atau tidak’ berusaha mencari ketepatan yang menjadi syarat sah solat, seterusnya membentuk peribadi menjadi Muslim sejati.

Rujuk Jabatan Mufti untuk panduan

SELANGOR mendahului negeri lain dalam memastikan setiap bangunan mengandungi surau atau ruang solat yang bakal didirikan mempunyai arah kiblat betul menerusi jalinan kerjasama dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kontraktor.

Pegawai Hal Ehwal Islam, Bahagian Falak Jabatan Mufti Negeri Selangor, Rizal Ramli, berkata pihaknya mengambil tindakan pencegahan dengan mencadangkan kepada PBT di seluruh negeri supaya meletakkan syarat tambahan kepada sebarang pelan pembangunan dirujuk terlebih dulu kepada jabatan mufti untuk mendapatkan arah kiblat yang tepat sebelum kerja pembinaan dijalankan.

“Langkah ini bertujuan mencegah kesilapan dalam menentukan arah kiblat. Dalam hal ini, PBT akan merujuk kepada Jabatan Mufti untuk mendapatkan arah kiblat yang tepat. Kita tidak mewajibkan pembinaan bangunan menghadap kiblat, memadai surau atau ruang solat mempunyai arah kiblat yang betul.

“Ia meliputi bangunan perumahan, pejabat, kilang, kompleks beli belah, stesen minyak, hotel, hospital dan pelbagai lagi. Namun bangunan masjid dan surau keseluruhannya perlu menghadap kiblat,” katanya.

Beliau menegaskan langkah itu mendapat sambutan baik dan kontraktor sendiri yang memahami keperluan itu, malah ada kontraktor yang mengunjungi pejabat mufti dengan membawa pelan bangunan untuk dirujuk bagi mendapatkan arah kiblat yang tepat.

Rizal berkata, Selangor juga mengambil inisiatif membuat ketetapan supaya semua tanah perkuburan di seluruh negeri mempunyai replika tanda arah kiblat bagi memudahkan urusan penggalian kubur.

“Dengan adanya replika itu, ia memudahkan kerja penggali kubur dan memastikan tidak timbul lagi sebarang kekeliruan mengenai arah kiblat.

“Bagi memudahkan orang ramai, jabatan mufti melancarkan permohonan menentukan arah kiblat secara online yang boleh didapati di laman web www.muftiselangor.gov.my. Maklum balas yang diterima amat menggalakkan dan sehingga September lalu, 45 permohonan diterima.

“Khidmat diberikan secara percuma dan ia dilakukan dalam tempoh tidak lebih 12 hari dari tarikh permohonan diterima. Ia bertujuan memberikan kemudahan kepada orang ramai,” katanya sambil setakat ini tiada aduan diterima mengenai arah kiblat salah di Selangor.

Beliau berkata, pihaknya selalu menerima permohonan daripada ahli jawatankuasa masjid dan surau yang meminta mereka menyemak semula arah kiblat dan selepas mendapatkan arah yang tepat, jemaah akan mengikut arah baru dengan sekadar mengubah permaidani atau sejadah.

INFO: Cara mengukur arah kiblat

1.Hanya boleh menggunakan kaedah matahari terbenam pada 28 Mei jam 5.16 petang dan 16 Julai jam 5.28 petang setiap tahun
2.Dirikan objek lurus seperti tiang di tanah lapang dan rata
3.Pastikan ia tegak dan lurus. Bagi menyemak ketegakan tiang, letakkan tali yang diikat pemberat pada hujung tiang
4.Tempat yang dipilih tidak terlindung sinaran matahari
5.Semakan perlu dibuat tepat mengikut waktu yang ditetapkan Sirim seperti waktu televisyen dan radio. Oleh kerana fenomena itu berlaku pada waktu petang di Malaysia, bayang tiang akan jatuh ke arah timur. Dengan itu, arah kiblat ialah yang menghadap barat.


Sunday, December 13, 2009

Bantuan Kewangan Untuk Nabilah Huda Bt. Zaim


Assalamualaikum wbt.
Saudara seiman dan seakidah sekalian,

Seorang pelajar Malaysia yang sedang menuntut dalam Jurusan Syariah di University of Yarmouk, Irbid (terletak kira-kira 150 km ke utara dari Amman, Jordan),

Saudari Nabilah Huda binti Zaim

telah disahkan menghidap Leukemia tahap kronik dan

memerlukan pembedahan pemindahan tulang sum-sum pada bulan Disember ini.

Kos pembedahan ialah sebanyak RM70 000 (RM50 000 untuk pembedahan dan RM20 000 untuk rawatan susulan)

dan ia tidak ditanggung oleh penaja beliau, Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS).

Sehubungan dengan itu, saya berbesar hati untuk sama2 membantu dan mengajak rakan2 semua untuk sama2 menyumbang bagi menampung pembedahan beliau.


Tidak kira banyak atau sedikit, usaha kecil kita ini insyaAllah membantu.

Untuk sebarang pertanyaan, boleh berhubung terus dengan

Saudara Zaim Bin Shaari (bapa Nabilah) di talian +6013-3521226.

Sumbangan daripada para dermawan bolehlah dibankkan terus ke akaun-

(Maybank Zaim bin Shaari 162517025794)

Hp: +6013-3521226

Mari kita doakan agar saudari Nabilah Huda dan keluarganya dikurniakan kesabaran dan ketabahan yang berpanjangan sepanjang melalui ujian daripada Allah SWT ini...Sesungguhnya penyakit itu daripada Allah, maka Allah jua yang akan meyembuhkan dan mempermudahkan....

~~Kepada semua kawan2 blogger yang membaca artikel ini, sama2lah kita membantu saudari Nabilah Huda Bt Zaim dengan mengcopy-paste posting ini ke laman anda...mudah2an kerja kita ini ada nilainya disisi Allah swt...Terima Kasih... ~~Allahumma yassir wala tu'assir....Amin..

buat apa aku n ak kurus??? haish~~

sebelum hadirin sekalian meneruskan pembacaan di ruangan blog ana ini
jawab satu soalan (jawab dlm hati sudeh",)

Adakah anda ?
1. Kurus
2.Gemuk
3.Keding
4.Ah tak penting pun, janji aku gembira

Dah jawap?? Tak nak jawap pun tak peh, ngeh3!!!

Baiklah, baru2 nih ana ada menghadiri satu program daurah di Damai Mewah
(Apakah daurah tuh, insyAllah nanti ana cerita) Nak katanya, progam tuh diadakan dalam rumah kedai. Rumah kedai tuh ada 3 tingkat and actually rumah kedai tuh bekas tempat persediaan pelajar ke Al-Azhar. Kata salah sorang sister kat situ, Al-Azhar dah ketatkan kembali syarat kemasukan ke sana, itu sebab lah bangunan tuh dah tak digunakan lagi..

Ok back 2 the point, kalaulah ana ditanyakan soalan2 di atas, nescaya sidang hadirin tak perlu risau, of course jawapannya, ana di nombor dua. Tapi ini tidak bermakna ana tidak meredhai ketetapan Illahi, kemungkinan besar inilah yg terbaik untuk ana. Mana tahu kalau ana kurus, lupa Allah, tak sedar diri . Kan ker dah tak elok. Tapi selama menjalani program tuh , ana dan sahabat2 ana perlu berulang alik dari tingkat 1 ke tingkat 3 berkali2.( Aduhai, ulang alik tuh berkali-kalilah) Penat mmg tak terkata, terasa bebannya lemak yg dibawa (hehe)

Masa tuh barulah teringat pesan bonda tercinta, jgn makan banyak2, makan nasi sikit jer. Kang dapat penyakit berbahaya, tak ker rugi, muda2 dah sakit. Mama ana selalu pesan kat ana,
"Cuba tgk opah tuh, jaga makan, tak minum ais, sampai tua pun sihat jer "
Betul kata Mama, buktinya, opah ana dah mengembara hampir ke seluruh pelusuk dunia walaupun usianya yg semakin lanjut, namun dia tetap cergas. Mengikut pemerhatian ana, opah ana mmg sihat, alhamdulillah ibadah nyer terjaga, mudah dia melakukan solat rawatib . Dalam sebulan dalam ramadhan, dia mampu khatam 3 kali al-Quran. Tapi cucunya, herm... haramlah jawabnya.(Tidak untuk ramadhan akan datang, semoga ramadhan yg bakal menjelma aku berubah ",)

Setiap kali ana mendaki tangga2 untuk ke tingkat 3, Ya Allah, penat sungguh, sampai berpeluh, nafas tak yah cakap, heart beat kalau boleh ukur time tuh, agaknya doktor ingat ana nih kene darah tinggi ( sekali lg, nauzubillah min zalik) mana taknya, kalau malaikat aminkan doa, dah ker makbul ",

Ana mula berfikir, ana perlu kurangkan berat badan. Kalau secara jujur sebenarnya, dulu ada gak terfikir nak kurus. Tapi tujuannya tuh tak betul, mungkin sebab itu Allah tak izinkan.
Sekarang ana mula sedar, kalau muda2 lagi dah gemuk , tak sihat, macam mana nak ibadah?
Macam mana nak jalankan dakwah? Macam mana nak tarbiyah diri sendiri dan seluruh ummat nabi Muhammad? Macam mana nak teruskan amanat Imam Hassan Al-Banna? MACAM MANA???

aNA perlu kurus, bukan untuk kelihatan menarik, atau menarik perhatian manusia .. tetapi untuk terus sihat, memanfaatkan masa yg diberikan Allah kepada kita.. Mmmg benar, sukar nak bergerrak bila badan berisi sgt.

bukankan Imam Syafi'e membahagikan masanya kepada 3 bahagian
1.ibadah
2.menuntut ilmu
3.rehat ( kalau ana tak silap lah)

Bukan macam ana, siang malam makan .pastuh tidur. sepatutnya ana mengehadkan pengambilan ana . Lagipun Imam syafi'e ada mengingatkan ( mafhumnya) kalau lagi banyak kita makan, lagi bertambah kemalasan kita. Ana nih pun satu, kalau kawan2 semua nak tahu, lagi banyak ana makan, alamatnya lagi cepatlah ana ke katil beradu. Bloeh jadi solat pun terbabas.

oLEH SEBAB itu, ana perlu kurus, memudahkan pergerakan, nak beribadah, mudah nak bangun malam. Mudah nak perbanyakkan amalan nawafil. Takkan kita nak kembali kepada Allah kelak hanya dgn amalan2 fardhu, yg fardhu pun masih tak lengkap. Bukankah antara tujuan kita melakukan amalan2 sunat adalah supaya dapat menampung kelompongan amalan2 fardhu kita .
Kalau tak silap ana, mudah2 han kita dapat ambil pengajaran, ada seorang hamba Allah ni, dia hanya melakukan amalan2 farhu tanpa melakukan amalan2 nawafil (sunat) . Amalan fardhu nyer sempurna dilaksanakannya, tidak ada yg ditinggalkannya. Namun semasa sampai saat Hari Pengadilan yakni hari manusia dibangkitkan semula. Perlu diingatkan bahawa ketika hari itu, tidak ada sesiapapun yg terkecuali termasuklah diri ana yg lemah lagi hina ini, begitu juga sahabat2 ana yg sedang membaca ni.

Kita sambung semula kisah tadi, ketika dia ditimbang amalannya, apa yg berlaku, dosanya melebihi pahalanya. Lalu dia bertanya kepada tuhannya, yakni Allah azza wajalla, mengapakah dosanya melibihi pahalanya sedangkan dia langsung tidak pernah sesekalipun meninggalkan amalan2 fardhu.Lalu Allah menerangkan, amalan fardhu lelaki tadi masih ada yg tidak sempurna, dan seharusnya dia melakukan amalan sunat bg menampung segala kelompongan amalan wajib.

Sejak ana mendengar cerita itu, ana cuba menggagahkan diri melaksanakan amalan2 sunat. Namun diri ini masih lemah untuk bangun memperhambakan diri di hadapan Allah pada waktu manusia sedang lena diulit mimpi2 indah yg hanya bersifat sementara. Solat2 rawatib mengikut pandangan ana adalah solat yg perlu dipraktikkan saban hari. Ada banyak solat rawatib yg digalakkan nabi

1. Subuh (sebelum)
2. Zohor (sebelum dan zohor)
3. Maghrib (selepas)
4. isyak (selepas)

jika kita melakukan ke semua solat2 rawatib setiap hari, Allah kelak akan membina sebuah mahligai istemewa untuk hamba2nya yg soleh. Bukan mainan, tapi ini jaminan Allah. Adakah kita mahu mensia2kan ganjaran Allah ini. Ingatlah, Allah tidak akan pernah sesaklai menyia-nyiakan amalan hambanya.

" Dan Allah tidak akan menyia-nyakan imanmu.
Sungguh, Allah Maha Pengasih , Maha Penyayang kepada manusia "
[2:143]
Jangan sampai kita semua menyesal kerana tidak menggunakan peluang yg dikurniakan Allah. Dan akhirnya, kita juga yg mendapat balasa, mudah2 han. Ingatlah jua sahabatku, jika kita tidak mahu melakukan amalan2 nawafil, dan terus menerus hanya bergantung kepada amalan2 fardhu, siapa tahu , adakah amalan kita sempurna ataupun banyak kelompongannya.
Ana perlu kurus, ana perlu kurangkan pengambilan makanan terutamnya nasi. Biarlah lapar di dunia, bukan lapar di akhirat kelak. Biar dahaga di dunia, jgn dahaga di padang mashyar nanti.
Akhir kata, ana harapkan sahabat2 semua dapat mendoakan kesihatan ana dan kesihatan seluruh umat manusia. Doakan usaha ana untuk kurus dapat membuhakan hasil. Bukan jika kita berdoa untuk hamba Allah yg lain tanpa pengetahuannya, maka insyaAllah dia itu akan dimakbulakn kelak dan kemudian malaikat akan mengaminkan doa itu juga untuk kita. Mudah2 han.
Ya Allah, kau bantulah aku dan seluruh umat manusia mengawal nafsu kami.

Friday, December 4, 2009

kegilaan exam~~ arghhhh!!!!

memang "seronok"lah
lepas jawab paper chemist semalam
bagai sembilu membelah dan menusuk dada
haha
(karut meh -.-")
macam tak percaya
ini 1st tyme dalam hidup aku
main bedal jer soalan
atau dgn kata lain
tembak soalan, adoyai
nak salahkan sapa lagi
kene terima hakikat untuk chemist, math , bio
for paper 1 takleh guna GDC (kalkulatorlah)
Gdc lah senjata kami budak ib
haha!!! apakah? (sejak exam nih otak aku dah mereng)
aku nih g rajin2, tak g bundarkan RMM tuh
dah tuh aku nak bahagi 2.01 dgn 55.85 guna tangan
guna otak?
without GDC??
bergegar tangan aku masa jawab tuh
bayangkan 15 minit pertama, hampir ke separuh 1 jam
aku masih terkedek di page pertam paper 1 kimia
masalahnya
aku tak pandai nak bahagi guna tanganx
bukan satu soklan stoichiometry,
tapi berbelas
dan semuanya aku hantam
kerana tangan aku g menggelet9ngeh3ar
dan jam yg menjalankan tugasnya dgn penuh keadilan
SEDIKIT pun tak beri peluang
akhirnya
when i got out from the hall ( supposely the hell. ngeh3x)
people busying said that
"kita salah ker yg tuh"
"teruknya paper kita"
"soklan tuh kita dah salah"
apa2 je lah
the should feel grateful
as their luck as not BAD + HORRIBLE + WORST as mine
arghhhhhhhhhhhhhhhh!!!
n today
i just done 4 my bio paper
n only at kmb i started realize
u wont get success without stuggling
spm, pmr and upsR
semua Allah dah bantu aku
even tough i realize dat i dont deserve 4 dat
mana taknya spm aku banyak bazirkan masa
but still He rewards me, with straigh a1....
International Bacchalaureate
Or known as IB
had change my tough totally
study sMART but not hard
pay ATTENTION in class, or else u need to stay up all nite to digest the book
complete your homework and TASK, or you will SUFFER
Consult your TEACHER , OR teacher will consult YOU..haha
doing math everyday
dont procastinate
make sure you separate the handout according to subject
and the most
be with HIM, not for exam thinggy only
but 4 the rest of your breath on HIS earth
paper bio tadi bolehlah
bersyukur padanya
paper kimia?????????
maafkan daku wahai tEACher Azmira
i 'll study smart 4 next exam

Wednesday, December 2, 2009

doa seorang hamba

Ya Allah
seandai benar di hatinya terlintas perasaan untuk mencintaiku
sedangkan tidak ada jodoh antara aku dan dia
hilangkan perasaan itu darinya Ya Allah
hilangkan
hilangkan
kerana aku tahu pahitnya mencintai tapi tidak pernah dipeduli
pahitnya menanti
menanti hati untuk dihancuri
.
.
.
Ya Allah
buat apa perasaan itu wujud
jika akhirnya aku bukan miliknya
dan
dia bukan milikku
.
.
Ya Allah
hamba MU ini hanya insan biasa
daripada dia dan aku membazirkan waktu
mencintai tapi akhirnya tidak memiliki
ada baiknya
jika dia dan aku melabuhkan cinta pada pencipta
kerana cinta padaMU
tidak seperti cinta pada manusia
.
.
cinta padaMu bukan cinta kepura-puraan
tapi cinta penuh kesetiaan
penuh keazaman
cinta padaMu tidak memerlukan pengakhiran
kerana kau zat yg kekal
.
.
Ya Allah jika benar masih ada sekelumit perasaan itu pada dirinya
dan akhirnya perasaan itu memakan diriku jua
apa gunanya Ya Allah
kerana akhirnya aku dan dia bukan duduk di jinjang yg sama
mmg benar mencintai bukan bermaksud memiliki
.
.
tetapi apa gunanya mencintai
jika akhirnya apa yg kita mahukan tidak kita miliki
inilahcinta antara manusia
penuh dengan liku
dan keliru
tapi cinta padaMu
tidak sedikit pun menipu
.
.
Ya Allah bantulah aku melabuhkan perasaan ini
pada lautan keredhaanMu
bukan lembah kemurkaanMu
.
.

Friday, November 27, 2009

mode : raya + study

10.00 p.m. : Nur Kasih selesai... Alhamdulillah peleraian drama nur Kasih sgt memuaskan. Tak tergambar dengan kata2. Banyak pengajaran yg boleh diambil. Aku kira Nur Kasih ni sebagai satu titik permulaan baru bg hidupku. Pengajaran yg berharga. Bukan macam cerita Korea suka merepek2. Pengakhiran drama Korea mmg menyakitkan hati. Mana taknya, tgk beratus2 jam, sampai homework + assignment + study tergendala. Akhirnya itu jer pengakhirannya.Aduh, Korea.Serik dah aku tgk.

Ok2... Pengajaran NurKasih. Aku nih bukannya baik sgt sebenarnya, manusia biasa.Ada masa2 kelam, ada masa2 silam. Masa gelap dan terang. (Chewah, macam teknik pengcahayaan dalam Drama Tok Perak,Budak IB JER paham yer readers",).. Aku kira watak Adam nih boleh lah digambarkan sebagai watak yg bertaubat setelah terlena sebentar dengan kenikmatan dosa. Sememangnya bila kita dah terlanjur dgn dosa, kenikmatan yg kita rasa hanyalah kepura2puraan yg sementara. dan bagi insan biasa macam aku nih, dan juga insan2 di seluruh dunia, apabila kita mula melakukan dosa, akan terbit kekosongan di jiwa . Haha, apakah aku mengarut nih, Takper2 kita bergerak ke agenda seterusnya.

Fariz Zaidi mmg betul. biologi insyaAllah bleh score. Yg lain terutamanya Econs??? Mengangalah aku jawabnya. aku teringat satu ayat al-quran yg diberikan sahabatku semasa cool sem baru2 nih. Lebih kurang macam ni lah, jika Allah ingin menolong hambanya, tiada siapa pun yg dapat menbhalang, DEFINITELY..

aku sekarang sebenarnya tinggal usaha jer, dapat tak dapat biar Allah tentukan, Teringat kata Kak sHAFI, seniorku yg aku kira cukup komited dalam ibadahnya, dan cukup bagus untuk dijadukan role model. Katanya , exam nih mmg penting, tapi ada yg legi penting. Jawapan, biarlah IMAN kita yg menjawabnya. Aku tulis panjang2 nih, bukan ada org nak baca pun.haha.. Papejelah..

Ada gak org kata, exam nih dunia jer.hha. Tuh aku lah yg cakap. Namun untuk berjaya , bukan sahaja perlu berjaya di akhirat, dunia juga. Nabi tidak menyuruh kita melebihkan akhirat sampai urusan dunia ditinggalkan. Nabi hebat berniaga, berkeluarga, menjadi ketua keluarga. Dan macam2 lagi. Oleh itu, kita sebagai umatnya sudah tentu perlu mencontohinya. Bukan sahaja dalam aspek agama malahan dunia juga. SeIMBNGKAN dunia dan akhirat kita. Itulah matlamat kehidupan kita yg sementara ini.

Sebenarnya post nih semalam, lepas aku tgk Nur Kasih.. Pergh!!!!!!!!!!!!! Bast giler semalam, Ada barbeque di kampung. Makan hotdog, kepak ayam dan aku terlupa nak makan kambing. Kenyang sangat makan hot dog. Hai IZZATI, bilalah anti nak kurus.ADOI!!

Ya Allah berilah hamba mu ini kekuatan untuk melawan hawa nafsunya

Sunday, November 15, 2009

dunia penuh keindahan

aku dah nak balik kmb
bersyukur pada Allah
akhirnya hajat aku nak tuka laptop aku nyer window
ke window vista tercapai
..
..
kalau dulu
aku cam malu jer pakai xp
tapi malu aku tak bertempat
hhahaha
.
.
.
inilah nikmat dunia
tadi pagi
aku dapat berita
emak sahabatku kembali ke rahmatullah
sayang nyer aku tak dapat cam sapa dia
itulah tyme kat tgb dulu
bukan nak ingat nama kawan
.
.
pengajaran pertama
ingat nama kawan di kmb
.
.
tahun
banyak betul berita sahabat2 ku yg kehilangan insan tersayang
kalau tak silap aku seperti baru smalam aku ucapkan salam takziahku pada Jamiah
atas kehilangan adik lelakinya akibat kemalangan jln raya
.
.
.
segar dalam ingatanku
semasa sahabat karibku kehilangan emak kesayangannya
kerana penyakit asma
aku tahu asma itu hanyalah alasan yg dibuat oleh mata kasar manusia
yg sebenar2nya
malaikat maut telah menjalankan tugasnya
.
.
.
dan kemudian seorang lagi sahabatku di plkn
juga kehilangan emak
mungkin sedih di hati ini
tapi Berat mata memandang berta lagi bahu memikul
.
.
pagi raya
aku dikhabarkan
mak sahabatku di tgb
meninggal kerana ulser perut
.
.
.
selepas itu Jamiah
meninggal adiknya kerana kecelakaan jalan raya
.
.
dan seorang lagi
ayahnya pergi menghadap pemiliknya
.
..
..
seolah2 apa yg berlaku
peringatan padaku
bukan peringatan yg aku bakal kehilangan ibu bapa
hatiku kuat mengatakan
Allah ingin kau mempersiapkan diri
aku belum bersedia
dosa ku meninggi ke langit..
.
..
.
namun ingatlah kaum Adam
jika kamu memohon keampunan pada tuhanMu
atas kesalahan mu setinggi langit
maka Allah akan memberikanmu keampunan
seluruh asi bumi
.
.
.
indah hidup ini
kerana Agama kita benar
kita bertunjangkan kebenaran
kita menyembah pada yang WUJUD
bukan pada patung2 mahupun berhala
.
.
.
tapi kita masih leka
.
.
.
Bila terasa bebanan dunia
aku terdiam sebentar
membayangkan
setiap pagi aku bangun
hariku bertemu Tuhanku
makin singkat, makin dekat
aku tersenyum
hilang sebentar bebanan dunia..
kun kuatkan kudratku
melawan arus yg melekakan ini
dunia kau sahabat sementara
maafkan aku Tuhanku
kerana kadangkala cinta ku kepada dunia
melebihi akhirat yg Kekal selamanya.....................

Saturday, November 14, 2009

"KEMBAR" KITA TANPA DISEDARI


Qarin ialah perkataan Arab yang bermaksud teman atau rakan.
Istilah qarin di sini bermaksud roh-roh jahat daripada kalangan makhluk-makhluk halus yang mengiringi kelahiran seseorang bayi.Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah sebagai pendamping manusia. Boleh dikatakan ia sebagai "kembar" manusia.
..
..
..
Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti ada qarinnya sendiri. Rasulullah s.a.w. sendiri tidak terkecuali. Cuma bezanya, qarin Rasulullah adalah muslim. Manakala yang lainnya adalah kafir.Pada umumnya qarin yang kafir ini kerjanya mendorong dampingannya membuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan solat, berat nak baca al-Quran dan sebagainya. Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang dampingannya membuat ibadah dan kebaikan.
..
..
..
Qarin juga menggoda manusia menampakkan hal-hal yang buruk dan yang jahat-jahat seolah-olah baik pada pandangan mata manusia. Qarin sentiasa berusaha untuk menjeru­muskan manusia dan mengajak mereka melakukan kemungkaran dengan cara menggoda, merayu, memujuk dan menipu. Semua manusia mempunyai qarin sama ada ia nabi atau orang yang alim.
..
..
..
Dalam surah al-An'am: 112 Allah S.W.T berfirman maksudnya:"Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari jenis manusia dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada yang lain perkataan yang indah-indah untuk menipu".
..
..
..
Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermak­sud:"Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah dipertemankan den­gan seorang kawannya daripada jin dan seorang kawannya daripada kalangan malaikat. Sahabat bertanya: Adakah engkau juga wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Dan saya pun. Akan tetapi Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidak­lah ia mendorong saya, kecuali kepada kebaikan".
..
..
..
Untuk mengimbangi usaha qarin ini Allah utuskan malaikat. Ia akan membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. Maka terpulanglah kepada setiap manusia membuat pilihan mengikut pengaruh mana yang lebih kuat. Walau bagaimanapun orang-orang Islam mampu menguasai dan menjadikan pengaruh qarinnya lemah tidak berdaya.
..
..
..
Caranya dengan membaca "Bismillah" sebelum melakukan sebarang pekerjaan, banyak berzikir, membaca al-Quran dan taat melaksanakan perintah Allah.
..
..
..
Sabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah Mas'ud r.a. maksudnya: "Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabdanya: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja."
..
..
..
(Riwayat Ahmad dan Muslim)Aisyah ranha. menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata: "Aku merasa cemburu." tiba-tiba Baginda berpatah balik dan bertanya: "Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?" Aku berkata: "Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah". Sabda Baginda: "Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?" Aku bertanya: "Apakah aku ada syaitan?" Sabda Baginda: "Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin." Aku bertanya lagi: "Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?" Jawab Baginda: "Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam".
..
..
..
(Riwayat Muslim)Di dalam hadis lain daripada Ibnu Umar r.a., sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s. dengan dua perkara, iaitu pertama syaitanku kafir lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam. Kedua, para isteriku membantu akan daku tetapi syaitan Nabi Adam tetap kafir dan isterinya membantu ia membuat kesalahan".
..
..
..
(Riwayat Baihaqi)Ibn Muflih al-Muqaddasi menceritakan: Suatu ketika syaitan yang mendampingi orang beriman, bertemankan syaitan yang mendampingi orang kafir. Syaitan yang mengikuti orang beriman itu kurus, sedangkan yang megikuti orang kafir itu gemuk. Maka ditanya mengapa engkau kurus, "Bagaimana aku tidak kurus, apabila tuanku masuk ke rumah dia berzikir, makan dia ingat Allah, apabila minum pun begitu." Sebaliknya syaitan yang mengikuti orang kafir itu pula berkata: "Aku sentiasa makan bersama dengannya dan begitu juga minum."Jelasnya bahawa setiap orang itu mempunyai qarin. Maksud qarin di sini ialah syaitan yang senti­asa berusaha untuk menyesatkan manusia. Di antara qarin dan manusia, perbezaannya ialah manusia adalah seumpama bahan tunggangan, man­akala qarin (iblis dan syaitan) tadi adalah penung­gangnya.
..
..
..
Demikianlah perbandingan yang diberi oleh Rasulullah S.A.W.Maksud menunggang atau memperkosa di sini bukanlah seumpama manusia itu menunggang kuda, menjadikan syaitan itu seumpama seorang penung­gang yang sentiasa berada di atas jasad manusia dalam keadaan yang tidak dapat dilihat.Selain gangguan qarin, Imam Muslim meriwav­atkan dalam kitab sahihnya bahawa Rasulullah S.A.W ada bersabda, yang bermaksud bahawa tidak ada anak Adam yang dilahirkan ke dunia ini yang tidak diganggu oleh syaitan kecuali Isa A.S dan ibun­ya Maryam berdasarkan firman Allah dalam surah Ali-Imran: 36 yang bermaksud:"Sesungguhnya aku melindungi akan dia (Maryam) serta anak keturunannya daripada syaitan yang direjam."Lantaran gangguan-gangguan yang sedia menung­gu maka Allah menyuruh supaya dibacakan azan (bang) di telinga kanan dan (qamat) di telinga kiri sebaik-baik seorang bayi itu dilahirkan yang salah satu tujuannya untuk mengelakkan daripada gang­guan iblis dan syaitan."Daripada Abu Rafi R.A (bekas hamba yang dimerdekakan oleh Rasulullah S.A.W) ia berkata Yang maksudnya:"Aku lihat Rasulullah S.A.W membaca azan solat di telinga Husain bin Ali ketika Fatimah R.A melahirkannya" .
..
..
..
Menurut kepercayaan keagamaan orang Mesir pada zaman lampau, qarin ialah makhluk kedua dalam setiap individu, atau secara umumnya sebagai teman, rakan dan syaitan. Dengan kata lain, qarin umumnya dipercayai sebagai hantu, syaitan atau jin yang lahir bersama-sama bayi dan akan menjadi teman sepanjang hidup.Kepercayaan orang-orang Islam di Afrika Utara terhadap qarin berkait rapat dengan kepercayaan orang-orang Mesir. Jin yang terdiri daripada jantina yang berlainan menjadi rakan pada roh. Sekiranya bayi yang lahir itu lelaki, maka qarin itu dianggap sebagai kakak, begitulah sebaliknya. Qarin dikatakan tidur dengan kembarnya dan mempunyai kaitan dalam tidurnya yang dikenali sebagai mimpi. Seorang yang sedang tidur dikatakan pengaruh qarinnya lebih kuat daripada orang itu.Qarin akan berpisah dengan "kembar"nya hanya apabila manusia meninggal dunia. Roh manusia akan ditempatkan di alam barzakh, sedangkan qarin terus hidup kerana lazimnya umur jin adalah panjang. Walau bagaimanapun, apabila tiba hari akhirat nanti maka kedua-duanya akan dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili. Tetapi qarin akan berlepas tangan dan tidak bertanggungjawab atas kesesatan atau kederhakaan manusia.So,tatkala korang bersendirian jgn lupa yang anda sedang ditemani dan diperhatikan oleh banyak "mata"..^_^

Tuesday, October 20, 2009

hilang fon

aku tahu itu salah aku
aku tak sepatutnya tinggalkan fon baru aku tuh kat class
ingtakan ada harapan nak jumpa balik
tapi
hampeh~~
itulah dugaan...
.
.
.
kelmarin aku jugak yg doakan kat Allah
berikan aku dugaan
hah!!
kan dah dapat
.
.
tyme pas solat maghrib
aku rasa nak nangis bila teringat fon aku tuh
tuh bau ilang fon
harta dunia
macam mana pulak kalau kita hilang mak ayah
yg mana
kita pasti akan kehilangan mereka suatu hari nanti
cuma
kita tak tahu bila waktu,masa dan tempat
.
.
.
dah tuh
kawan aku cakap
nauzubillah
dia kata tak boleh trima kalau mak ayah meninggal
.
.
saudaraku
kullu nafsin zaikotul maut
setiap yg bernyawa pasti akan merasa maut
nabi yg jauh lagi mulia pada kita pun merasakan maut
inikan kita
.
.
.
analoginya mudah
bandingkanlah harta dunia dan akhirat
yg mana lebih kita hargai
.
.
.p/s=sedih sebab pasnih tak leh tayang dah fon 'mahal'
doakan aku erk",

Thursday, September 24, 2009

yeah!!

come on
folio dah 50 % siap
moh kita habiskan",
.
.
kepada engkaulah kami sembah dan kepada engkaulah kami minta pertolongan

Wednesday, September 23, 2009

lusa balik kmb!!

oh man!!
kerja banyak nak mati
tapi tak siap2 lagi
.
.
.
ustaz shiham nih pun
kasi tajuk folio mmg 'senang'
Teknik Mudah Belajar Bahasa
apakah perkaitannya dgn agama islam
lu pikirlah sendiri
agaknya itu ayat yg ustaz pikirkan
hehe
.
.
.
tak boleh nak salahkan sesaper
aku jugak yg mengundang maut
kerja melambak
tapi dok sibok mentadabbur Fesbuk
ya Allah jauhkan aku dari kelalaian ini
.
.
setiap kali solat
aku selalu baca surah al-asr
sebab nak ingatkan betapa alpanya diri ini
Allah dah bagi AKAL
tapi
aku masih tewas dengan NAFSU
.
.
.
bangkit izzati
bangkitlah wahai orang yg masih berselimut
tyme2 nih teringat kat nasihat ust rozaidi
atau feymes ngn gelaran USJ
[mf ustaz ",]
kata beliau,
Allah telah bersumpah dengan masa
bukan boleh main2
Allah bersumpah dengan masa
sesungguhnya manusia itu lalai
kecuali org yg beriman dan beramal soleh
dan
yg berpesan2 kpd kesabaran
dan
yang berpesan2 kepada kebenaran
.
.
.
buat apa aku nak fikir jauh
sedangkan ayar tuh diturunkan bukan untuk umat terdahulu sahaja
malahan ayat tadi
mmg betul2 terkena tepat pada batang hidungku
dan adalah suatu yg tidak mustahil
jika Allah menurunkan ayat itu
khas untuk menegur diriku yg alpa ini
.
.
.
ok enough
back 2 work
lusa nak balik kmb
teringat kata kak alaq
awak belum rasa keindahan sem 3
[keindahan tuh saya yg tambah..haha]
.
..
..
mmg benar sifat malas itu qadar Allah
tapi ia boleh berubah
.
.
FUTURE IS CHANGING

perkara pelik

Doktor : Melalui ujian darah adik, adik disyaki menghidap hepatitis c.
Aku : [Angguk dengan muka serius,macam aku paham hepatitus tuh aper]
Doktor : Adik jangan bimbang, kadang2 ujian ni tersilap.
Aku : [Tersenyum pahit, hepatitis boleh sebabkan scholar mara ditarik balik,aduh]
Doktor : Ada tak pernah berkongsi jarum ker, pemindahan darah ker,ada accident waktu kecik?
Aku : [Huh??? Muka sikit punya baik..Kongsi jarum.haha] Tak pernah.
Doktor : Bukan apa, saya terpaksa tanya, ni prosedurnya., Datang lagi 2 bulan untuk ambik keputusan darah. Nurse ambikkan darah dia.
Aku : [Ok, ambik darah lagi,arghhhhhhhhhh]
aku disyaki ada hepatitis c
teori nyer mudah bagaimana aku yg muka sikit punya baik nih
disyaki penyakit penyebab maut
beberapa bulan lepas
dalam bulan 7
aku menderma darah di kmb
[kolej mara banting, kolej kesayanganku,hehe]
dan 3 bulan kemudian[bulan ni lah]
aku diminta ke hospital berkenaan
dalam surat tuh tulis
Kepada Puan [ceh,aku blom nikah pun]Nur Izzati Binti Mazlan
Puan dinasihatkan agar tidak menderma darah dimana-mana hospital
dan diminta untuk menghadiri sesi kaunseling di hospital Tungku Ampuan Rahimah
untuk pemeriksaan selanjut.
.
.
ok
aku hanya disyaki
mungkin yer mungkin tak
ada hikmah dariNya, insyaAllah
sebab setiap apa yang berlaku
pasti diiringi sebab musabab dari Allah
dan
pengetahuanNya melebihi segala isi langit dan bumi dan tak terhitung
.
.
yang pelik nya
aku harap aku +ve hepatitis c
sebab nyer
biler kita ada penyakit kronik
kita mula sedar yg usia kita mungkin tak panjang
dan kita lebih berwaspada dari manusia lain
nabi pernah bersabda
manusia yang paling bijak ialah manusia yg paling banyak mengingati mati
.
.
maksudnya
bukan setakat ingat
malahan bersedia untuk menghadapinya
.
.
cuba kita tanya diri kita balik
kita tahu bila tarikh kita lahir
tapi
kita tak tahu bila tarikh kita mati
kita tahu countdown exam dan mempersiapkan diri dengan stadi sungguh sampai lewat malam untuk menghadapinya
tapi
kita tak tahu countdown kita mati dan sikit pun tak bersedia
kita tahu dunia ni sementara
tapi
kita tak sedar kita buat dunia macamlah kekal selamanya
kita tahu maut tak kenal usia
tapi
kita rasa kita mati tua agaknya
kita sibuk nasihat sana sini
tapi
kadan kala kita lupa nak tarbiyah nafsu sendiri
.
.
.
perlian kepada diri sendiri...
doakanlah yang terbaik
mudah2han

Monday, September 14, 2009

handphone baru

aha
nih lah fon baru aku
aku tahu tak secanggih mana

.

tapi ok lah








ni plak dari sudut pandangn blakang
mmg saling tak tumpahlah rupa dia



tapi
maafkan aku
aku terpaksa meninggalkan ko
wahai fon lama
dah ah speaker asyik rosak
tension kawan2 kol
plus hang takder memory
haha
gudbyE

BYE FON LAMA",

Monday, September 7, 2009

debat anjuran gncc

insyAllah
pada pagi ini
selaku third speaker
akan berentap
.
.
usulnya nampak simple
tapi complicated tol
CINTA REMAJA PEMANGKIN KEJAYAAN
oh man!!
dahlah seumur hidup aku ini kali ke2 aku berbahas
bukan cam Nasron ngn Piqah
mmg dah selalu bahas
.
.
takper2
aku akan buat yg terbaik
semoga pada pagi ini
lidahku lancar
pemikiranku tajam
untuk membidas hujah2 mereka
.
.
.
btw
nih ak nak tunjuk idola aku
giler power ah style dia bahas
respect ah
ntah baper umo dier skang


Monday, August 31, 2009

merdeka??

ari merdeka
tak ader nak tulis paper pun
cuma nak story kat geng2 lama tgb
.
.
.
weyh korang
ari tuh aku masuk sketsa kemerdekaan
guest ah aku jadi aper
TOK MUDIM
bertentangan ngan jantina aku
.
.
.
mula2 aku serba salah
sebabkan tak boleh menyerupai lelaki
tapi kaum lelaki mmg dah tak cukup dalam group aku
nak tak nak aku terpaksa
dgn niat nak sampaikan message kemerdekaan
.
.
.
mmg niat tidak menghalalkan cara
tapi aku harap kawan2 kat kmb fahamlah agaknya
yang makin tak tahan
dalam babak tuh
ader part aku perlu mengkhatankan cucuku
.
.
.
dan siapa pula cucu aku
Fariz Zaidi
haha
seb bek fariz
kalau org lain
tak mahu aku
.
.
.
mole pun take part gak
jadi Gopal
kiranya nak ceritakan perpaduan kaumlah nih
.
.
kiranya extgb masa tuh yg satu group
aku, fariz dan mole
.
.
dah lah tuh
aku sikit nyer rajin
masuk kawad kemerdekaan
aktif sunggoh
dah ah lepas ppersembahan hari kemerdekaan
[lupa nak g tau group aku menang, ntah kenapalah menang]
Allah lebih mengetahui
aku pakat lari g padang kawad
nak buat persembahan kawad
.
.
.
penat
mmg penat
teringat kata2 peqa
"bukan ko kalau masuk apa2 pertandingan semua menang ker"
ohh peqa, perli nampak
.
.
.
teringat taun lepas di tgb
aku perform sajak
in the sama tyme
berlakon gabung kelas 17 n 18
pidot, nadzua, mirul,addri, shazmeer
n lain2
ohh mmg best ah korang
alhamdulillah menang gak
.
.
.
.
dapatlah makan hemper tyme tuh
nih kat kmb
dia bg voucher rm100
dapatlah rm10 sorang
.
.
.
rezeki Allah
.
.
ingatlah
keamanan adalah nikmat Allah yg selalu kita salah gunakan
terkadang kala dengan keamanan kita lalai dan alpa
jadi
bersama kita bergabung di bawah satu payung kemerdekaan
MERDEKA
.
.
.
dan bersyukurlah
kita bukan sahaja mendapat nikmat keamanan
malahan diberikan hidayah mengamalkan ajaran yg sebenar2nya
yakni mentauhidkan Allah
.
.
"maka apakah kamu tidak bersyukur?"
p/s : auni aku nak balik kmb arinih
doakan aku ader standardiZe quiz bio dan ekonomi
p/s : sarah menanglah drama tuh, aku nak jumpa ko, seronok dapat jumpa kawan lama

tak kira!!! nak dia jugak!!

kalau bender mengarut

mai bagi kat aku

haha

hari nih

aku nak mengarut sket sbb lama tak mengarut nih

haha


.

.

.

.

couple

jodoh

kahwin

nikah

.

.

.

.

nih sumer melibatkan 2 jantina

antara chromosome XX dan XY

melimpahkan rasa

belas kasihan dan kasih sayang

kita tahu dalam al-quran nur karim Allah berfirman

"lelaki yang baik untuk perempuan yg baik"

.

.

.

dan mestilah anda , mereka , aku , dia, sesiapapun

menginginkan pasangan yg menepati pilihan mereka

tak gitu

aku teringat satu ayat dalam nur kasih

"I wont touch U, U are not my type"

nih yg berlaku selepas kahwin

betullah janji Allah

Adam akhirnya berjaya menjadi suami yg beriman dan bertanggungjawab


tapi

bagaimana

kalau insan yg kita idam2kan

tak menjadi milik kita

.

.

.

.

let say kita tak couple pun ngan si mamat nih

dok dambakan dia jer

aleh2 dia kahwin ngan besfren kita

mak aih berair mata sebulan

tuh lah tak express feeling

.

.

.

dan bagaimana pula

kita dah luahkan segala isi hati

tapi direject

"maaf awak bukan pilihan saya"

"erm, biar saya pikir dulu"

"ada hati nak aku, cerminlah diri sendiri"

.

.

.

dan bagaimana

kita luahkan isi hati kita

dan si dia juga meminati kita secara senyap2

masa nih lah

mandi tak basah

tidur tak lena

makan bertambah2

[aku kah, definitely not,ekekekeke~]

.

.

.

inilah dugaan hati dan perasaan

aku tak terkecuali

aku manusia

sama cam anda semua

dekat kolej nasihat lah skit deskmate nih

couple apa guna

kalau bukan jodoh

dahlah merana hati dia bukan milik kita

"kalau kita mmg jodoh dia"

larilah ke benua mana pun, kalau dah jodoh, dgn kuasa Allah bertemu juga

akhirnya dia tanya kawan dia

"awak rasa kita perlu clash dgn dia"

oh2

susah tuh

kalau tgh merokok

tiba2 berhenti terus

meletup nanti

.

.

.

sikit2

even tuan blog nih pun luka berdarah di hati tak pulih2 lagi

bau crush

tak couple pun

dah terkuyup2

inikan yg saling mencintai

saling mengasihi

saling mendambai

.

.

.

Al-baqarah-165

...Adapun org2 yg beriman sangat besar cintanya pada Allah

.

.

.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).[quran 9:24]
[ ihsan saudara Faiez ]

bantu kami

Ya Allah

sama2lah kita fikirkan

Friday, August 28, 2009

ingat2lah

ayah kejut aku pagi tadi
nak sahur
.
.
ayah : ayong bangun
aku : kejap lagi 5 minit ayong bangun
ayah : ayah dah kajut 2 kali nih
.
.
.
aku bangun
terus duduk
n tetiber aku terfikir
"hidup kat dunia nih takder paper pun
sekejap jer"
.
.
betul tuh
aku rasa banyak masa yg aku bazirkan sepanjang kehidupanku
ya Allah, kembalikan aku pada jalanMu
aku tidak mahu menyesal di sana

Wednesday, August 26, 2009

mimpi aneh

ok.. ari nih aku melampau
sampai 2 kali post untuk sehari
lantak ah, its ma blog
DO I CARE??
haha
.
.
.
.
ok berbalik pada topic aku
mimpi aneh
bulan ramadhan nih banyak kali aku mimpi
mimpi aneh2
.
.
.
.
antaranya
angah nak kene hukuman mati mandatori
aku hantar angah balik asramalah
aik sumer pasal angah
.
.
.
ok mimpi paling pelik
pagi tadi
lebih kurang kul 8.45 pagi
aku tidur balik
lepas penat melayan fb
[aduh, ramadhan nih bukan nak tadarus ker, mentadabbur al-quran ker
balik2 fb, macamlah fb akan tolong aku masa aku melintas titian sirot]
.
.
.
dalam mimpi tuh
aku pergi ke masjid
nak tunaikan solat maghrib kot
dengan sorang lelaki
yg aku tak knal
jubah putih
.
.
.
aku naik keta dia ngan anak dia kot
yg hebatnyer
aku cakap ARAB beb
setahu aku
camnih perbualan aku [dalam bahasa arablah]
aku : apa khabar
lelaki itu : baik , anakku
lelaki itu : pagi tadi baca tak al-quran suroh ke ....
[ak tak paham sangat dia cakap arab, aku pun bukannya power arab, tapi kalau tak silap dia cakap tujuh]
aku : tak, kenapa
.
.
.
lelaki tuh pun bacakan lah ayt tuh
oh kalau tak silap aku
dia baca suroh al-falak
tapi al-falak bukan suroh ke 7
ke aku salah dengar dia cakap suroh nombor berapa
.
.
.
kemudian dia ceritakan kat aku tentang satu hadith
yg mengisahkan ttg suroh tuh
ada pengajaran
tapi aku dah lupa
.
.
.
pastuh
dalam perjalanan ke msajid
[masa tuh aku dah jalan kaki jer]
kami terserempak ngan sorang mak cik
yg sibuk menyampu sampah
lelaki tuh tegur mak cik tuh
dia suruh mak cik tuh g solat
.
.
.
tapi mak cik tua tuh cakap
tak boleh pergi selagi tak siap kerja
kalau tak nanti bos dia marah
.
.
.
lelaki tuh bg nasihat kat aku
jgn jadi cam tuh
.
.
.
.
semakin merumitkan mimpi nih
kalau nih bukan bulan ramadhan tak per ah
boleh consider nih mainan syaitan
.
.
.
tapi
inikan bulan RAMADHAN
aku tak tahu mimpi nih
memberi hidayah
atau sebaliknya
pening paler biler pikir pasal nih
.
.
.
mau taknya
dapat hadith dalam mimpi
tapi yg pastinyer
bila bersama dgn laki tuh
aku rasa tenang giler
suara dia lemah lembut jer
mmg suara yg indah
siapakah lelaki berjubah putih itu???

Aku Biler?

tatkala membuka fb
terkejut melihat sahabat2 lama di tgb dulu
dah fly ah dorunk
kat US
aku?
aku?
aku?
aku?
.
.
.
.
.
.
mungkinkah lagi 2 taun
aku di
University College Dublin
University of Nottingham
.
.
.
ke kat India jer
haha
.
.
.
.
inilah peransang aku untuk fly
kalau faiz talib , noryang , fatin, rashid, akram, dilla dah fly
aku pun bolehlah
.
.
insyaAllah
tunggu muka aku kuar kat salam perantauan lagi 3 taun
lek ah
IB 2 TAUN jer
[chewah]

Tuesday, August 25, 2009

NAK KENA NIH!!!

KENAPA KAU HADIR KETIKA AKU TIDAK MENGINGINKANMU
KENAPA KAU SELALU MENGEKORIKU TANPA JEMU
ALANGKAH BAHAGIANYA INDAHNYA BESERINYA HIDUP INI
JIKA ENGKAU TIADA
.
.
.
.
SUSAH PAYAH AKU MENGENDONGMU
JAUH KE SANA SINI
TAPI AKHIRNYA AKU TINGGALKAN KAU JUA
BERHENTILAH MENGEKORIKU
.
.
.
.
TAK GUNA AKU MEGENDONGMU
TAPI AKHIRNYA AKU SEDIKIT PUN TIDAK MENYENTUHMU
NYAH KAU DARI HIDUPKU
.
.
.
.
Folio PAI
Pure Math, Tuto 6,7 + kertas latihan
Novel Malay A1
Kajian Unsur Dramatik dan Konflik Malay A1
Bio report DCP
Chemistry report tuto 4
Chemistry handbook
English adolescene worksheet [teringgal ADOI!!!]
Economi companion page 78
Economi Quiz on Demand and Supply and its Aplication
attachment kat Hospital Selayang [saturday&sunday]
.
.
.
.
arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
kan aku dah cakap
berhentilah mengekoriku
apa nak jadi dunia nih
HOMWERK JER
.
.
.
.
NANTI KAU HOMEWORK
AKU HABISKAN SEKARANG JUGAK
hahahahhahahahahhahah