Saturday, December 19, 2009

sia-sia segala usaha Syaitan

alhamdulillah, syukur ke hadrat nya
pada awal muharram kali ini
ana berkesempatan membaca doa awal dan akhir tahun
ini semua kerana jasa baik ibu ana
yg beria-ia memperingatkan ana
ttg doa yg penting ini
.
.
.
tak sangka pada petang sebelum maghrib awal muharram tuh
roomate ana, Nabilah
mendapat kiriman sms daripada sahabatnya
Salam Awal Muharam 1431 H
I'Allah esok jumaat 1 muharram, selamat membaca doa awal tahun kerana
Siapa membaca doa ini,
syaitan berkata :
"Kesusahan bagikudan sia2lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada tahun ini"
dan jika kita membaca doa akhir tahun
syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun inikerana Allah mewakilkan 2
malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan".
.
.
.
lalu dengan kudrat yg ada
walaupun ana sayangkan kredit ana yg tak seberapa
ana 4ward kan message ni kpd sahabat2 dan kenalan2
dengan harapan
mereka juga dapat beramal
tapi ana tak sempat nak hantar kat semua
bukan kerana kedekut kredit
tapi sebab tyme tu maghrib dah nak masuk dah
[kepada yg tak dapat, sori sangat "( ]
tahun depan kita doa moga awal muharram yg mendatang
kita dikurniakan kesempatan membaca doa ni
.
.
.
bukan aper yer sahabat
doa ni sangat penting
seperti yg diperkatakan dalam mesej tadi
fadhilatnya besar
syaitan TELAH BERKATA
JIKA KITA MEMBACA DOA AWAL DAN AKHIR TAHUN PADA AWAL MUHARRAM
SIA2 LAH SEGALA USAHANYA
maka nya
kita telah berjaya
menumbangkan syaitan yg selama ini
bermaharajalela
menyesatkan kita
denagn tipu helahnya
segala pujuk rayunya
selama setahun yg lepas
adalah SIA-SIA
ana ulang
SIA-SIA
SIA-SIA
SIA-SIA
.
.
cuba kita bayangkan
selama ni
kita dok sibuk kumpul duit
nak beli tikus hamster[aduhai nampak sngat ketandusan idea]
let say
hari2 ana kumpul RM 1
sbb nya ana tak cukup duit
tak mampu nak afford wang perbelanjaan nak bela hamster
tiba2 jer
diishtiharkan hamster diseluruh dunia
being affected by influenza A
or commonly known as h1n1
dah tuh
tak ke sia2 usaha ana selama ni
.
.
yelah bayangkan
ana sanggup berlapar tak makan
semata2 nak kumpul diut beli hamster
akhirnya ana tak boleh beli hamster
maka tidakkah SIA2 segala usaha yg ana lakuakan semata-mata nak dapatkan hamster
.
.
.
saudara
cuba kita applykan analogi ini setiap kali awal muharram menjelma
[chewah, macam nak buat sajak plak]
selama setahun
yg ada 365 hari insyAllah
dan setiap hari yg penuh dgn tangungjawab kepada
Allah,rasulullah, ibu bapa, guru, diri sendiri
jiran tetangga, alam sekitar
[banyak lagilah]
pastinya
di sepanjang tahun yg lepas
kita ada melakukan kesilapan
yg berpunca daripada kelalaian, hasutan syaitan dan nafsu
kita kadang kala cuba untuk tidak tumbang kepada penyumbang2 dosa ni
tapi
apakan daya, akhirnya
tanpa kita mahu
kita tergelincir akhirnya
maka hanya taubat kepada Allah
dapat membantu kita
.
.
.
syaitan mungkin kadang kala berjaya melaksanakan tugas dan janjinya pada Allah
yakni menyesatkan manusia sehingga kiamat
mungkin laknatullah ini
berjaya membuatkan kita hanyut dalam arus dunia yg melekakan ini
mungkin kerana laknatullah ini juga
kita dengan sewenang-wenangnya
meninggalkan tanggungjawab kita
yg telah disyariatkan sejak zaman nabi Muhammad lagi
mungkin juga kerana laknatullah ini
kita tanpa rasa berdosa
mengulangi dosa 2 lama
tanpa pernah menginsafinya
.
.
.
tetapi dengan mudahnya
kita boleh menSIA-SIAKAN segala usaha syaitan ini
bagaimana?
dengan doa awal dan akhir tahun
maka segala usahanya selama ini sia2
.
.
rasakah kau indahnya Islam
Islam bukan hanya ketika solat
Islam bukan hanya ketika kau bernikah
Islam bukan ketika kau katakan kau Islam
TETAPI
Islam itu cara hidup
indahkan kerana agama kita betunjang kepada kebenaran ?

1 comment:

Auni Passuello said...

aku tak puas hati doe. aku keje petang time tu. aku tak dpat bace doa awal muharram. sedih betul. tak pernah hidup aku tak baca. rasa macam tak teruk

BETUL TAK TIPU!