ANAK SOLEHAH

Anak solehah..

Korang pernah terpikir tak nak jadi anak yang terbaik pada mak dan ayah korunk.Well aku pun samer.Saper tak nak mak ayah dia rasa bertuah dapat dia sebagai anak. Dan bukan senang nak jadi macam tuh..

"Ridho Allah fi ridho al-walidaini"

maksud dier keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa. Betapa tinggi syarat yang Allah letak dalam mendapatkan keredhaan nya . Kalau hati ibu bapa disakiti, 4 sure Allah akan murka pada kita. Dan kemurkaan Allah itu takkan berhenti selagi ibu dan bapa kita tak memaafkan kita. Baper kali kita menyakiti hati mak dan ayah? Kalu mak mesti dah berkali2 kan? Kalu korunk org pempuan lah. Aku sayang mama ngan ayah. Tanpa dorunk tak bernafas aku, tak mampu ak sampai ke tahap ni. Korunk wat blog ni pun mesti bil intenet , bil letrik mak ayah korunk bayar.

Dalam sehari pasti aku takkan terlepas dari menyakiti hati Mama. Ada orang kata kita selalu menyakiti hati orang yang kita sayangi. Betullah tu. Mama ngan ayah pasti kembali pada Allah. Dan takkan aku tak nak menggembirakan hati mereka especially mama yang dah mengandungkan aku, 9 bulan 9 hari. Mama maafkan Ayong. Tiap2 hari Ayong cuba untuk jadi anak yang solehah. Ayong selalu menyesal bila tinggikan suara kat Mama . Perit rasanya bila tgk mama marah dengan sikap Ayong. Ayong nak Mama tahu hari2 lepas solat Ayong doa kat Allah jadikan Ayong anak yang solehah. Ayong nak Mama rasa bersyukur dapat anak macam Ayong. Ayong tak mampu jadi anak yang baik macam Cik Din. Apa yang pasti kalau mama dah kembali pada Allah kelak, Ayong akan pastikan mama antara insan yang bertuah ada anak seperti Ayong. Mudah-mudahan.. Ayong akan doakan untuk mama setiap waktu. Akan ayong baca al-Qur'an untuk Mama. Masa tulah agaknya baru Ayong menyesal kerana tak melayan Mama sepenuh hati. Sukar bagi Ayong untuk tidak meninggikan suara pada Mama bila ada perkara yang Ayong tak puas hati.. Ayong akan cuba jadi anak yang solehah.. Maafkan Ayong Mama. Mungkin Mama takkan dapat baca aper yang Ayong coretkan kat blog ni tapi jangan bimbang Mama pasti akan tahu betapa Ayong sayangkan Mama kalu mama dengar setiap rintihan Ayong pada Pencipta kita.

Wahai sahabatku...Hargailah ibu dan ayah mu selagi mereka masih dipinjamkan kepada kita. Kelak apabila Allah menuntut kembali apa yang dipinjamkannya dari kita. Tiada siapa yang dapat menolak ketentuan itu. Semoga kita tergolong dalam golongan zuriat yang soleh dan solehah ..

Amin......
*baru kena marah ngan Mama*

Comments

cik bulan said…
marah2 tu utk kebaikan kite jugakkk..
aku pun same la~
izati ko inteviu mara tgkt 17 ae?
humbleServant said…
to cik bulan : erm..tak kowt tingkat 14..aku panel 10..yang intebiu aku dua dua lalaki..naper? biler result kuar..??
cik bulan said…
huhu mggu dpan kot la kan..tak sbb aku tgkt 17,abg yg jge floor tuh ade cite sal dak tgb yg inteviu tgkt 17..igt ko huhu
mufazai said…
Ya Allah,
jadikanlah aku anak yang soleh,
anak yang menghormati kedua ibu bapaku.
Ya Allah Yang Maha Kuasa,
Kau berkuasa untuk menjadikan aku anak yang soleh,
maka Kau bantulah aku,
dan tempatkanlah aku dalam kalangan anak-anak yang soleh.

Memang, aku pun terkadang melakukan perkara yang sama.
whiteCASTLE said…
izzati sabar la..
tp dr pengalaman aku..aku pon byk bwt mak ayah aku sket ati..
pastu aku slalu terkenang pe yg diorag bwt kat aku selama nak dkt 18 thn aku hidup di dunia yg fana..
hehe..slalu bwt majlis ilmu ngn auni..
haha..
tp slalu bnde yg aku bwt..
aku menyesal pastu aku bwt blek bende yg sme..
jd aku sedey sbb aku asyek ulang je pe yg aku dah bwt..

sorie r..
sensitif sket ngn isu parents ni..huu~

Popular Posts