antara haram dan halal..

"Yang haram itu haram

yang halal itu halal"


pernah dengar ayat di atas?

alhamdulillah


aku manusia biasa macam korang

dikurniakan Allah keinginan untuk dikasihi dan mengasihi

dicintai dan mencintai

pernah jatuh cinta??


aku juga pernah

malahan sebab cinta pada manusialah aku pernah hampir gila


tapi kenapa diciptakan akal

untuk mengawal nafsu


kenapa diciptakan hati

untuk dikasihi


kenapa diciptakan dosa

supaya pahala dapat menghapusnya



kenapa diciptakan lelaki

untuk wanita yg berhak memilikinya


mesti pernah dengar statement nih kan

Couple itu haram


tapi sejauh mana kita dapat berpegang pada ayat nih

kalau insan yg kita cintai juga mencintai kita

insan yg kita dambakan juga mendambakan kita

kalau hati ini sentiasa tak dapat melupakannya

kalau hati ini tak dapat memadamkan segala kerinduan kepadanya


tapi sedarlah sahabatku

"Sesungguhnya setiap kesulitan ada kemudahan

Setiap kesulitan ada kemudahan"



lawanlah hawa nafsu mu itu

boleh jadi apa yang kamu suka tidak mendatangkan sebarang faedah kepadamu


dan jika kau masih tidak mampu

ingatlah semula ayat di atas tadi

yang HARAM tetap HARAM

fikirkanlah

aku telah menjalankan kewajipanku

aku berpesan kerana aku sayangkanMu










Comments

cann said…
Kadang tu org kate, "aku x pegang2 pun, x jumpe2 pun, just msg2 je, tegur2 biase je"...tapi ingat, cara tidak menHALALkan yang HARAM..seperti yg ko ckp, yg HARAM tetap HARAM...
C said…
teringat hadis Rasulullah saw..

'aku tinggalkan kamu ddgn dua perkara, nescaya kamu tidak akan sesat sekiranya kamu berpegng dengan keduanya yakni: Al-Quran dan As-Sunnah.'


buat sahabat yg ana syg,

jihad yg paling besar ialah jihad menentang hawa nafsu..

cinta dan berkasih sayang itu fitrah manusia.

As a normal human being, kita xkan lari dri perasaan cinta itu..

cumanya, bagaimana kita sendiri nak handle cinta itu agar diredhai Allah taala.

ada satu ayat dlm al-Quran, [maaf ana xingat nama surah tu..]


"wanita yg baik utk laki2 yg baik, laki2 yg baik itu wanita yg baik.. begitu juga sebaliknya."


'Ya Allah kurniakan aku cinta yang membawa aku kearah cinta hakikiMu..'




ad-deenul haq..

(^_^)

jom saling ingat-mengingati!!
Unknown said…
baru ke ni? hum.. aku tersentuh baca.macam ustazah yang baginasihat, jangan buangmasa dengan benda yang tak penting.

ye ke?
dah genap setahun eh??
hahaha. bagus, ko stiill simpan.
bagus.
ko balik ahad ni eh??
humbleServant said…
AxL VoGa : bersama2 kita bantu mereka",


crazerx : nasihat yg berguna
tima kasih sahabatku
semoga syurga yg mengalir sungai2 d bawahnya bakal menjadi milik kita

aun : haah post barulah tgk ah tarikh..huk3!!!
haah aku balik ahad nih,
jadi tak kuar ngan pidot?
urm.....
tuh jer lah statement terakhir yg boleh kita gunakan untuk menyedarkan betapa yg haram itu tetap haram

barulah boleh sedarkan golongan yg berkapel dan golongan yg tidak berkapel
apsal aku ym ko tak balas?
harap jer visible
hahahahhaha!!
Unknown said…
salam..

hihi kak zati rindu ar!!!
nah amek nih kiss manyak manyak!!!
mmmuuuaahhhxxx!!!


hihi....mekasih...
entry hebat =))


uhuuhu...
yg banner tuh..
kte main crop2 gmba...
amek bhgia mata,then edit seperti biasa..
mudah saja =)
humbleServant said…
ika : alamak senang nyer cakap",
kak zati tak pandai ah edit2 nih
seyes...kalau rajin buatkan satu
hehe

oh2
kak zati pun rindu kat kamu
jeles blog kamu cantik sangat",

Popular Posts