Tuesday, August 4, 2009

mengapa aku alpa Tuhanku?

sampai bila aku nak teruskan kehidupan macam nih


aku pun tak tahu


biler lah aku nak berubah


homework aku bertimbun lagi tak buat


sepatutnya cuti yg Allah berikan ni aku manfaatkan untuk
menelaah buku


bukan membazir masa


bukankah dalam al-quran ada menyatakan Allah takkan biarkan
biarkan setiap saat yg berlalu dalam hidup kita begitu sahaja


sebab apa


sebab Allah akan mempersoalkan semula setiap masa kita


setiap saat dalam penghidupan kita
sampai bilalah aku harus tunduk kepada nafsu aku
sampai bila aku harus bermain2 dgn ayat Tuhanku
sedangkan sudah jelas
setiap yang hidup bakal merasai
MATI
aku sendiri bakal mati
kamu juga bakal mati sahabatku
setiap insan bergelar manusia pasti mati
cuma kadangkala kita terlupa tujuan sebenar kita hidup
tujuan sebenar Allah melahirkan kita dalam Islam
tujuan sebenar mengapa kita diberikan kehidupan yg cukup sempurna
tapi kenapa AKU MASIH LALAI
MASIH ALPA
ALLAH MEMERHATIKAN AKU SIANG DAN MALAM
ALLAH MELIHATKU TANPA PERNAH JEMU
tapi kenapa
kenapa aku jemu beribadah kepadaNya
kenapa aku sering melupakanNya
kenapa aku tak pernah menghargai nikmat IMAN kurniaanNya dengan sepenuhnya
kerana aku BODOH
telah dikurniakan Allah kepadaku pancaindera yg sempurna
telah Allah turunkan kepadaku hidayah Islam Nya
tapi kenapa aku seolah2 seperti manusia di zaman jahiliah
kenapa
kenapa
kenapa
kenapa
sahabat2 ku
ayuh kita bangkit semula
gunakan lah masa yang ada ini untuk kita beramal
aku selalu alpa dengan nikmat Tuhanku
sedangkan aku tahu Dia sentiasa menunggu penyesalanku
kemudian aku kembali semula pada dosa silamku
dan Dia tetap memaafkaku
pada siapa lagi yg boleh kita melakukan sebegitu
hanya padNya
DIA lah yg maha PEMURAH
memandang kita dengan penuh belas kasihan
tidak pernah membenci kita
marilah sama2 kita bertaubat dan memanfaatkan segala kurnianNya
sebelum pintu taubat ditutup selamanya
dan kita tidak lagi bernyawa
ayuh sahabatku!!!!!

7 comments:

sarah_liyana said...

weh..
pe yg ko tulis pnjg2 tu??
aku bce separuh je..sbb aku xnak online lme2..
hehehehe..
jd nnt de mse aku bce semula key..
ko nie..jgn mcm tu..bersyukur tu penting..
jgn terlalu byk mempersoalkan ape g berlaku..dan mencuba utk dpt pe yg tebaik pd masa hadapan..insya Allah..
study hard..!
xoxo

humbleServant said...

time kasih kerana menasihati
tapi tuh aku bg nasihat pada diri sendiri
haha

AxL VoGa said...

Bila matahari terbit di ufuk barat, maka tertutuplah segala pintu taubat..Jika hari ini dan esok sang suria masih terbit di keheningan timur, insaflah pada Tuhanmu..sesungguhnya hanya Dialah penerima segala taubat...

auni izzati said...

tadi baru kelas aku lcturer physics aku cakap, dkt marikh dah ade putaran lawan arah jam, aku tak ingat dia panggil ape nama rotation tu.. skg pas marikh, bumi lak anytime je nk tunggu masa. aku takut izzati. iman tak mantap, takut aku nak menghadapi dunia skg...

humbleServant said...

AxL VoGa : bagus!! inilah nasihat yg berguna..terima kasih kerana mengingatkan dii ini yg makin alpa

auni : jgn takut Auni
selagi kita beramal dan beramal ibadah dan kita cuba seday upaya untuk melakukan perintahnya dan meninggalkan larangan nya
pintu Alah sentiasa terbuka untuk kita

tidak ada apa yg perlu dibimbangkan
Allah takkan biarkan hambanya yg berpenat lelah untuknya

mmg benar banyak kali kita terleka kat atas muka bumi ni
sebab tuh Allah suruh hambanya sentiasa bertaubat

ingatlah Auni
Seorang hamba itu masuk syurga bukan kerana amalannya tapi
kerana RAHMATNYA

Percayalah Allah sentiasa menepati janji

shikin said...

entry ko best la..sume bagi kesedaran..

humbleServant said...

shikin : yg baik datang dari Allah