Sunday, August 9, 2009

ibu, maafkan ku

ibu
ummi
mama
apa2 saja panggilan yg kita berikan
merekalah yg melahirkan kita
pernah jatuh cinta??
bukan dengan teman korang
tapi
dengan ibu korang
PERNAH
PERNAH
PERNAH TAK???
PERNAH KE TAK
.
.
.
Aku dah
baru tadi
cam pelik
tapi dari tadi aku teringat kat mak aku
padahal mama kat bilik sebelah jer
mama selalu buat perkara2 yg kadang kala buat aku marah
tapi itulah uniknya mama
takda org ada mama macam aku
setiap org diberikan mak ayah sendiri
mana ada kongsi2....
.
.
.
.
tadi waktu sebelum mama tidur
aku sesaja mintak mama nak makan nasi goreng cina kat kedai mek
aku tahu mama takkan bagi sebab dah lewat malam
tapi peliknya mama kasi
.
.
.
tapi mama pesan
makan kongsi2 jer
mama tak kasi aku makan karbohidrat banyak
tapi aku cakap kat mama
nak makan 1 bungkus
mama macam marah
mama kata kurangkan makan
kan tak elok makan banyak2
.
.
.
.
.
tapi aku tiba2 naik marah
aku tinggikan suara
aku....
tinggikan suara
tinggikan suara
TINGGIKAN SUARA
.
.
.
.
TIDAK!!!
sia-sia segala doaku pada tuhan
Ya Allah jadikan aku anak yg solehah pada kedua2 ibu bapaku
tapi aku ingkar dgn doa ku
aku tak jadi g kedai
merajuk ngan mama
kemudian mama panggil aku
.
.
.
mama : Ayong marah mama ke
aku : Tak
mama : jangan macam tuh, pergilah kedai tuh. Nanti mama
teringat2 Ayong nak gi kedai tuh biler Ayong dah balik kolej.
.
.
.
.
derhakanya aku
betapa baiknya mama
siapa yg tak tersentuh kalau maknya bertutur yg sedemikian
mama banyak kali cakap macam tuh
terimbau kembali segala kenangan bersama mama
.
.
.
.
.
.
mama : Ayong ambeklah pencuci muka kat bilik air tuh
aku : abes mama?
mama : takper mama tak cuci muka pun takper
aku : mama mana jaring nak isi baju2 nih? mama kasi kat Ayong kat sekolat tuh erh?
mama : Mama cuba cari kat kedai tapi takder.
aku : abes macam mana mana basuh baju mama.
mama : guna tangan jer.
.
.
.
.
bukan tuh jer
banyak lagi
dan
aku pasti mak korang pun macam tuh
tapi tambah menyedihkan
aku tahu mama akan meninggalkan kau buat sema2nya
suatu hari nanti
ayah pun
aku pasti
SETIAP YG BERNYAWA ITU PASTI AKAN MERASAI MAUT
.
.
.
.
tapi
mampukan kau menghadapi takdir ini
mereka bakal pergi
mereka pinjaman Allah
mereka milik Allah
.
.
.
.
Ya Allah
maafkan aku
kerana tidak berkelakuan baik terhadap mereka
.
aku sayangkan mereka
tapi aku melukai mereka
.
aku cintakan mereka
tapi kau lebih mencintai mereka
.
aku anak mereka
tapi Engkau pencipta mereka
.
mereka akan pergi
tapi kau kekal
.
.
.
Ya Allah
selagi aku hidup
jadikanlah aku dan sahabat2ku
sentiasa menjaga perasaan ibu bapa kami
menjaga kebajikan mereka
tidak melukan mereka
semoga hadirnya mereka disisi kami tidak sia2
kuatkanlah kami
ketika datangnya hari perginya mereka mengadapmu
tabahkan kami
.
.
.
.
Wahai sahabat
ibu bapa hanya datang sekali
hargailah mereka
pergi mereka tiada berganti
dan hanya pada Allahlah
kita berserah diri

4 comments:

fariza said...

ibu..ibu..
engkaulah ratu hatiku..

humbleServant said...

alhamdulillah

shikin said...

aku baru baca entry ko yg ni..sedih la...

humbleServant said...

shikin : nah tisu aku bg seLORI haha.. semoga kita dapat hargai mereka dan jadi anak yg terbaik..mudah2an