Tuesday, June 23, 2009

selamat tinggal

Aku bakal berangkat meninggalkan rumahku. Kalau dulu ak selalu anggap rumahku bukan syurgaku. Aku tak pernah ada perasaan sayang mama dan ayah. Kebencian yang meluat-luat. Waktu kecik2 dulu, aku slalu kene marah ngn mama ayah sebab perkera2 kecil hinggalah yg besar. Aku mengaku aku mmg kadang2 keterlaluan, cepat memberontak. Tak mudah nak terima teguran sehinggakan seawal darjah lima aku dah merancang nak larikan diri dari rumah.

Tapi bila sudah memasuki alam asrama, semuanya berubah. Aku mula rindukan keluarga ku. Sudahlah seawal Tingkatan 1, aku telah dicampakkan ke sebuah sekolah agama yang sungguh menyeksakan, bukan kerana pembelajaran tapi persekitaran yang memualkan. Bayangkan kuasa senioriti yg tak pernah padam menghambat jiwaku disana.

Syukur pada Tuhan, memberikan aku peluang masuk ke MRSM walaupun jauh di selatan semanannjung malaysia yakni di Mersing. Di sana aku mula berjinak2 dgn golongan bijak pandai. Walaupun aku bukanlah pelajar kemasukan pertama, tapi suasananya jauh berbeza kalau dibandingkan dengan sekolah terdahulu.

Dan di Tingkatan 4, aku ditawarkan memasuki MRSM Tun Ghafar Baba, Jasin. Satu nama yang sangat gah. Mana taknya 2 kali berturut2 spm ranking 1 di Malaysia. Namun batch ku sekadar mendapat ranking ke4 dalam malaysia. Selepas spm, ak meneruskan permulaan cutiku dengan berkhidmat kpd negara. Betullah telahan hatiku, PLKN memberikan 1000 kenangan indah.

Apa yang mengindahkan lagi apabila aku dinobatkan sebagai wirawati terbaik. Mungkin kerana sikap ku yg "banyak cakap" tapi apa2 pun aku dah bawak balik pun sijil tuh. Akhirnya, luka kerana tidak berjaya mendapatkan peluang Skim Pelajar Cemerlang (SPC) untuk ke UiTM Shah Alam akdiubati dengan datangnta tawaran scholarship mara .

Namun, terluka sedikit di hati ini kerana pada mulanya ak benar2 yakin impianku untuk melanjutkan pelajaran di Timur Tengah akn tercapai. Tetapi tawaran Kolej Mara Banting yg mengunjung tiba ku terima jua. Berbekalkan semangat dari guru seperti Cikgu Ammar, Miss Durra, Cg Anizah, akhirnya aku akur menerima kehendak takdir.

Sebelum menjelangnya hari esok, aku benar2 bersyukur dengan nikmat Allah kerana dengan kuasaNyalah hubungan tali kekeluargaan antara aku dan keluargaku semakin utuh. Aku semakin menyayangi mereka yang begelar keluargaku. Tidak sia2 lah aku menadahkan tangan ke langit, meminta agar dibuang serta dikikiska segala perasaan benci dan menyampah kepada ibu bapaku.

Kini, matlamatku hanya 1, kebahagiaan mereka. Bayangkan mama dan ayah sanggup bersengkang mata hanya untuk mencari sesuap nasi. Tambah menyayat hati apabila mama sanggup menorbankan apa2 saja miliknya untuk zuriat2nya sedangkan ketika di sekolah aku selalu melupakannya.

Mama ayah, doa Ayong sentiasa bersama kalian. Mungkin Ayong pada dasarnya kadang2 nampak tidak menghormati ibu bapa, selalu meninnggika suara, tapi Ayong berjanji, selagi Allah memberi Ayong peluan bernafas, Ayong akan bahagiakan Mama dan Ayah.

Dan dalam jangka masa terdekat, Ayong mesti berusaha 120% untuk mendapatkan peluang melanjutkan pelajaran di luar negara. Ayong akan bawa pulang gelaran doktor dan mungkin dengan kejayaan ini, Ayong dapat menebus segala keringat Mama dan Ayah membesarkan Ayong.


Duhai sahabat,
segala2nya datang dari Allah
dan akan lembali kepadaNya
maka
hargailah ibu bapamu
selagi mereka masih bersamamu
Mudah2 han....

Doakan perjalanan hidupku di Kolej Mara Banting ",

5 comments:

sarah_liyana said...

gud luck dear kat kmb.
u can do it..

ikhwana syuhada said...

samala akak dulu pun ade perasaan benci kat mak akak tapi akak selalu berdoa agar perasaan tu di buang alhamdulilah dah ok skrang... dulu selalu berdendam kini tak dah :)

auni izzati said...

aku tau ko akan do well in kmb.
lame beb tak intai blog ko. sorry for the long silence.

shidah_melati said...

aduh.. t'sentuhnya hati bila bc entry nie. kita selalu xhargai bila ada di depan kita, tpi bila dia dah tak de baru kita terasa kehilangannya, baru kita rs cinta dan kasih sayangnya. teruskan perjuagan dan tekad awk. gud luck. :)

humbleServant said...

mudah2han
mak dan ayah sebenarnya insan yg paling sayangkan kita
tapi kita tak menyayangi mereka sepenuhnya