mereka sudah, aku?

tinggal 9 hari lagi, lagi 9 hari kita bakal menghadapi hari itu.

kelmarin aku tuliskan sesuatu pada laman sosial itu, ''Dia sudah, mereka sudah, moga aku kuat bila menghadapinya''

aku kira mereka mengerti apa yg cuba aku sampaikan, tapi disalah tafsirkan, mereka kira perkara yang aku takut itu peperiksaan akhir semester ini, tapi bukan itu, maksud aku, sebenarnya aku gentar, takut dan risau bagaimana agaknya response aku bila diberitahu perginya ayah aku atau mama buat selama2nya dari sisi aku.

ya mama dan ayah tidak sakit, mahupun menderitai apa2 penyakit, tapi aku yakin maut akan menjemput aku, dan mereka, cuma aku tidak tahu datang dulu giliran aku atau mereka..

dan ya,  ''Dia sudah, mereka sudah, moga aku kuat bila menghadapinya''. sahabat lama ku, baru kehilangan ayahnya. Selepas dikhabarkan berita tragik itu, terus disusun kuat2 langkahnya untuk kembali ke tanah air. ya dia sudah, aku?

teman sebilikku, juga sudah. ayahnya sudah pergi.

sahabat baikku, bersebelahan dgn bilikku di kolej dahulu, yang aku gelar kanak2 kecil, juga sudah. aku?

ya satu lagi, juga bersebelahan dgn bilikku, dipisahkan bilik kami oleh tandas dan sebuah bilik, ya ayahnya juga sudah tiada, lagi parah kerana perpisahan itu saat masih di kolej

ya satu lagi, tapi aku kira ini mungkin lebih tragik, perginya ibu. tapi aku kira semua itu bergantung pada    siapa yang lebih kita rapat. aku?

ya, ya. hampir aku lupa, teman serumahku, yang sering menbuatkan aku tercuit dgn gelagatnya, juga, ya juga, ayahnya juga sudah pergi.  kau tahu bila, ini benar2 menguji, sewaktu pepriksaan akhir tahun 4 ayahnya pergi, dan dalam masa yg sama, walimah kakaknya bakal berlangsung, subhanallah, kuatnya iman mereka sehingga Allah menguji sedemikian rupa.

kau tahu, Allah tidak perah menzalimi, kerana kekuatan iman mereka, diteguhkan dengan ujian ini.

tapi aku? aku tidak tahu.

benar aku tidak tahu..

sebentar, itu perginya ibu dan bapa kita ;
tempat pergantungan kita selepas Allah dan rasul

tapi bila sampainya masa kita?
aku belum bersedia,
bagaimana boleh aku menghadapi gelapnya malam tanpa ibu, ayah atau orang2 lain?

kerana itu, aku perlu belajar bergantung hanya padaMu ya rob, Tuhan yg Maha Tinggi, dan mencintai ibu dan bapa ku kerana Kau yang menyuruh kami dan tujuan ultimate hidup ini mencintaimu lebih dari yang lain.

dan peperiksaan akhir ku yang tinggal lagi 9 hari ini hanyalah titik2 kecil dari ujian2 kehidupan yang lain







Comments

Popular Posts