Monday, February 15, 2010

warkah buatmu Adikku

semua manusia cuba memanifestasikan pendapat mereka dgn berblog
sebentar tadi aku tinggalkan dunia internet ini sebentar
meluangkan masa bersama keluarga
bersama adik2 yg sudah lama aku
tidak bergurau senda dgn mereka
.
.
.
Buat adikku Adil ;
Aku mengerti perasaan dan nalurimu sebagai anak. Kekuatanmu untuk memprotes , tinggal solat dan seumpama dengannya. Aku pernah melalui zamanmu dan ketika itu aku masih belum sedar yg aku belum matang . Apa yg ada di dalam pemikiranku hanyalah pandanganku dan bukan kata2 mama dan ayah.
...
Adil , Ayong teringat ketika dalam usia yg muda , ketika kecil-kecilan seawal 3 tahun, Ayong meminta Mama mengajar Ayong solat , sedangkan ketika itu solat masih tidak diwajibkan ke atas Ayong . Namun setelah diajar , banyak kali Ayong cuba mencari helah meninggalkan solat, menambahkan lagi beban dosa Mama dan Ayah . tapi itu bukan salah mereka .
...
...
Adil, mungkin Ayong takut ini berlaku padamu adikku. Jangan ikut kakak mu ini, dahulu Ayong anak yang kurang hajar , sanggup menyakitkan hati Mama dan Ayah tanpa sedikit pun menyesal . Keyakinan Ayong yang terlalu tinggi pada Allah sememangnya tidak bertempat kerana Ayong mengetepikan segala usaha mereka . Ketika masih kecil, Ayong demam dan ayah menyuruh Ayong memakan ubat. Ayong tak pandai telan ubat dik lalu Ayong meyakini yang kita sembuh bukan sebab ubat tapi sebab Allah . Tapi dik tanpa usaha, Allah takkan bantu kita .
...
Begitu juga dengan mama dan ayah, tanpa mereka bagaimana Ayong nak lahir ke dunia ini.
Adil , Ayong sedikit pun tak menyesal dengan masa kecil Ayong. Sebagai anak yang sulong Ayong tahu Mama dan Ayah cuba jadi ibu bapa yg baik, cuma kadang kala mereka salah memilih langkah. Adangkala mereka meninggikan suara pada kita atas benda2 yg kecil. Mungkin kecil bagi kita, tapi besar bg mereka. Besar bagi mereka ingin melihat kita anak2nya berjaya. Mama bukan saja tak nak bagi Adil tengok astro ,main PS tp Mama taknak apa yg jadi kat Angah berulang pada Adil . Mama selalu mintak Ayong ajar Adil , tapi Ayong nih tak pandai sangat Dik.
...
...
Alhamdulillah berkat doa mama, ayah, opah, cikgu dan semua orang, waktu UPSR Ayong dapat 5A. Padahal Ayong tahu Ayong sikit pun tak layak nak merasai kenikmatan kejayaan ini. Ayong usaha sikit dik tp Allah tetap bagi . Kemudian tyme PMR, Ayong diuji lagi dgn nikmat mendapat 8A PMR, tp 1B pd Bahasa Arab . Masuk ke mrsm jasin mungkin kebanggaan bagi diri Ayong tp hakikatnya ada org nak tolong kita Dik. Namun tanpa izin Allah , sikit pun takkan jadi. Ayong bersyukur.
...
...
Dan tibalah saat yg dinanti2, result Spm , syukur Allah masih menduga dan sayangkan Ayong, Ayong dapat 5A1 dan 4a2 . Mula2 nya Ayong rasa megah, tapi bila diingat2 semula Ayong dapat bukan straight A1. Buat apa nak bangga, tapi kenelah pada Ayong, usaha pun tak sungguh. Ayong syukur dik.
...
Dan sekarang di Kolej Mara Banting. Di sini Ayong lagi rasa rendah diri. Semua pandai2. Straight A1. Ayong? Memadailah dgn apa yg ada . Adil , Mama benar2 mengharapkan Ayong dapat membantumu tapi Ayong lemah dik,lemah. Dengarlah ckap Mama dan Ayah. mungkin mereka sedikit kasar, tapi kekasaran itu menunjukkan betapa kasih dan sayangnya mereka pada kita. Sabar adikku.
...
Ayong pun bukan kakak yg baik , sering kali mengasarimu. Maafkan aku adik. Kadang-kala nafsu amarah ini tidak dapat kukawal dek kerana melihat keanehan sikapmu. Dulu pernah ayong terfikir nak lari dari rumah, bersabarlah adik . Janganlah kau hempaskan pintu bila Mama menegurmu. Kecik hatinya nanti dik. Keredhaan Allah itu pada mereka. Sama-samalah kita mengejarnya .
...
Ayong percaya insyaAllah, kau , ayong , angah dan arrif mampu menjadi cahaya mata mama dan ayah yg mampu mereka megahkan di akhirat kelak. Anak2 yg menyelamatkan mereka dari AzabNya... Anak2 yang tidak putus mendoakan kesejahteraan mereka di sana kelak, insyaAllah.

2 comments:

Auni A. Passuello said...

adil ni yang bawah ko eh.

btw ak tak caye ko penah nak lari rumah. ak rase sume anak sulung penah ada rasa nak lari kot. haha. ntah pape. immatured.

humbleServant said...

bukan ah
bawah aku angah aku, haikal

nih adil, bau derjah nam
haha
mmg immatured