Saturday, September 18, 2010

UPSR makin dekat, kenapa aku yang stress

Barulah hari ana faham kenapa sahabat ana, Syarifah Sarah Liyana beriya-ria "menyiksa" adiknya hingga ke tengah malam buta membuat ulang kaji.Padahal esok harinya adik beliau nak menduduki exam dah. Ana dok pikir time tuh biarlah adik dia tuh tidur awal, dapatlah bernafas sikit. Namun diduga Allah mempunya adik yang bakal menduduki UPSR buat ana sedar. Kenapa mama ana beriya-iya nak ana ajar adik ana, paksa dia ulang kaji biar pun dia tak nak. Subhanallah, adik ana nih memang nakal tahap apa pun tak tahulah ana nak gambarkan. Dugaannya mengalahkan nak jaga adik2 kat Taska kat kmb.

Adik ana, namanya Adil. Susah nak ajar adik sendiri ni,bila dia buat salah ana bukan kira, boleh jer ana nak angkat tangan (astaghfirullahalazim, Ya Allah, beri kami kekuatan mengawal nafsu amarah kami dan pelihara kami dari syaitan laknatullah ) Ya lah, bukan sapa pun mak ayah dia, mak ayah kita jugak. Tapi kalau ajar anak org tak boleh nak marah2, dia bukan sama mak ayah ngn kita, kalau marah2, habis lah berhenti tros belajar ngn kita.Kueng3!!! Nak dijadikan cerita, adik ana ni, everytime ana suruh buat latihan, diam buat benda lain. Main2.Ana pelik dah darjah enam, masih nak main permainan budak tadika. bilalah adik ana nak matang. Sekarang ana tengah suruh dia buat latihan math.Ada hati nak masuk tidur, tidak akan kulepaskan dikau.hahaha..(nih bukan ketawa syaitan) Ana memang nak seksa dia, tapi untuk kebaikan dia juga.Belajar baik2, dapat keputusan baik, masa depan baik insyaAllah.tak ada lah nak susahkan orang tua..mudah-mudahan..

Malam nih barulah ana nak ajar dia bersungguh-sungguh.Menyesal ana tak appreciate 2 minggu ana terluang ana dengan dia.Dah tuh,ana pun suka bertangguh,homework ana satu jer siap, tuh pun sbb dateline dia time cuti,tuh pun lambat anta jugak.Syukur sahabat ana paham(banyaknya nikmat yang kau berikan ya Rabbi).. Esok ana nak balik kmb, kerja anak kene anta by Isnin. Ana tak siap lagi.Then adik ana pun ana nak kene focuss. Ana teringat lagu raihan, lapang sebelum sempit.HAH!!! MEMANG DAH SEMPIT.makin hari umur ana makin pendek, tapi makin hari perangai ana makin teruk,ana taknak akhirat saja, ana nak dunia juga.Ana nak dua-dua!!!!!!
Ya Allah berat nya ujianmu ini, tapi tidak seberat ujian nabi ketika menyebarkan ISLAM!! Ana hnaya perlu belajar, berjaya. dan kembangkan islam. Ana harap ini menjadi pengajaran buat ana untuk sepanjang hidup. Bukan sekali berlaku, ana sangat gemar menagguh kerja,ayah ana pun boleh tahu sikap buruk ana.

itulah sebabnya kenapa makin nak upsr, makin ana gusar,ana risaukan pencapaian adik ana. Marilah sama 2 kita berdoa ke hadrat illahi moga Allah mudahkan adik ana dan semua adik di seluruh malaysia..

Adil lakukan yang terbaik. tapi ana dah deal ngan mama ana nak masukkn adil ke sekolah tahfiz di Banting, semoga hajat kami dimakbulkan Allah....

4 comments:

whiteCASTLE said...

huhuhu..gud luck kepada aidil...seronok x mengajar die???

humbleServant said...

to whiteaaCASTLE : subhanallah! mencabar...

humbleServant said...

to whiteaaCASTLE : subhanallah! mencabar...

lillah أمي هريرة said...

tenang2... :)

saya kakak kepada 6 org adik.. huhu.
kita CUMA kena berlakon cemas dpn diorg cukup. tapi hakikatnya kita tak perlu cemas... :)

Tenang ya!