Tuesday, March 9, 2010

disantau

alhamdulillah
selepas berubat dengan seorang Wak nih
aku makin baik denag izin Allah
tak sangka bisa yang dirasakan di perutku
yang selama ini kusangka kan sbgai food poisoning
Santau rupanya..
mama: Dah banyak kita berusaha Yong (panggilan untuk diriku), hospital dah gi, klinik sudah ,
urut sudah . Skang nih, kita jumpa satu wak nih, mungkin ni usaha kita yg terakhir.
aku : (sememangnya x suka tok moh, mahupun wak) Sekadar mengangguk, pergi je lah
mama: Sebenarnya da lama mama nak gi, nak ubat fibroid mama, tapi ayah tak bawak2 lagi
aku : (nih sapa yg ka berubat sebenarnya, hehe , jahat gak dalam sakit2 )
...
lalu kami pun bertolak ke rumah Wak Mat lebih kurang dekat2
nak gelincir matahari
...
ayah : assalamualaikum
wak : waalaikumsalam
(setelah berceloteh panjang dan jampi serapah yg berasal dari ayat2 suci al-quran)
wak : ni termakan bisa, banyak makan kat luar, luka dah makin dalam
mama: (terkejut, aku lagilah terkejut)
wak : takper2 nanti kita kasi dia minum cendol
mama: cendol sedaplah
wak : tersengih
wak : ambil kelapa ni, diparut, kemudian daun nih dibuang bagi tinggal daun jer. perahkan
kelapa tuh dgn daun, ala guna tuala good moring tuh pun boleh sampai setengah cawan.
minum, nanti lepas minum, mesti muntahm siapkan baldi, pakai kain jer nanti di rumah.
takut tak sempat. (isteri wak mengiakan samnbil tersengih)
aku : (no problem)
...
di rumah
mama : nah minum sampai abes
aku : (what!! ini ker cendol, nak tak nak kene hadam, bayangkan minum santan, yaks !)
mama : minum jer lah, nak baik ke tak nak
aku : (dekad setengah jam nak abeskan)
aku : apsal tak muntah2 lagi?? (sikit punya berlagak)
...
2 jam kemudian
aku : apsal pening sangat nih??
habis bekfes, lunch sumer kuar balik, payau rasa tekak, panas pun ada.
baring sekejap, argfhhhhhhhhhhhh, azabnya, pening lagi, aku pun muntah lagi setiap 10
minit. Azabnya ya Allah.
...
bila malam
mama :camner rasa, sakit perut lagi
aku : sket2..
mama : camner bleh sakit lagi nih.
aku :(manalah tahu) lapar lak rasa
mama : prot tuh da kosong, gi lah makan nasi
aku : kalau ikutkan nafsu mmg lapar tapi bila berdiri jer, rasa skait blek, maka tros ke katil
mama dan ayah dan tertidur dek kerana sakit prot.
....
pagi keesokannya
ayah : dah ok
aku : bolehlah
mama: makan ubat nih
aku : (aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, asik ubat jer, tensi)
...
petang ke jusco,
gara2 Arrif nak sangat beli hadiah untuk kawan 'kesayangannya , Azim, anak cg Hashim'
aku : beli yang ni jer
arrif : arrif rasa nak beli nih lah
aku : nih besday Azim ke Arrif (dekad sejam aku nak pilih hadiah ngn budak kecik nih, haishh)
...
di Jusco
arrif : ckp nak beli sushi tadi
aku : eeee, tanak!! bukan der tanda halal
arrif : arrif rasa nak vitagenlah Yong
aku : (banyaklah ko punya rasa2, seb bek ada belen wet lagi, haishh Arrif2, tensi)
aku : (ni seyes rasa nak pitam, cemana nak balik kmb nih, asik pening jer, jom Arrif kita pulang,
ayuh!!)
...
di rumah
mama : cam dah sihat jer, jom balik kmb
aku : takder masalah
mama :jangan lah lagi, sok kita g urut, rehat kat umah dulu, lagi pun sok mama nak balik perak
kalau Ayong sakit, cemana
aku :(btol gak ckp mama, larat ke kau nak balik perak sensorang)
...
the end
dahlah tuh tak puas ker
nih nasihat dari ana
hati2lah ketika makan
baca doa
doa hindar sihir
dan ingatlah
biarpun org santau ker, sihir ker, paper ker
segalanya takkan berlaku tanpa izin
Allah

4 comments:

F a r i z z a i d I said...

Alhamdulillah, sihat jugak lah kaw nampaknya. Tben budak2 lain mcm mana? kena santau jugak ke ape ?

humbleServant said...

wallahualam
tuh fod poisoning kowt

insan_kerdil said...

nak b'kongsi pengalam..
saya x penah kena santau, tp kena ganggu ada la..

azab jgak watu tu.wktu tido, kta xleh nk mengiring ke kanan @ kiri, kalo x, rasa b'pusing2 jer dunia nie..pastu mmg lgsg xleh nk tundukkan kepala, asal tunduk jer, dunia ni b'pusing2..

then, yg plg teruji bila nak solat..sy lgsg xleh nak rukuk n sujud..asal rukuk jer (blm sempat hbs baca) sy da jatuh tersungkur sbb nmpk bnd sume b'pusing2..sama gak bl sujud..Alhamdulillah, nsb baik Islam 2 x penah m'zalimi hamba dia..x blh solat sambil b'diri, dibenarkn solat sambil duduk..kalo x blh jgak, blh solat sambil baring =)..

sy setuju sgt dgn humble servant =).."segalanya xkan b'laku tanpa izin ALlah"..

~mgkn ni salah satu ujian utk dekatkn diri kita kpdNYA..insyaAllah..

humbleServant said...

terima kasih kerana berkongsi
semoga kita sama2
kukuh di jalanNya