zaman sumayyah berulang.

''Katakan bukan Allah Tuhanmu!!''

''Takkan sesekali perkataan itu terbit dari mulutku!'' cebik bibir wanita itu.

''Hei wanita tua. Tak faham-faham ke, mudah je kami mintak. Katakan Allah bukan Tuhanmu. Kami lepaskan kau. Mudah!'' berderai suara ketawa memecahkan ketegangan waktu itu.

''Lidah yang meninggikan Tuhan dan memuji Tuhan ini takkan pernah sanggup menghinakanNya. Walaupun sesaat. Walaupun sesaat. Jika kamu tidak malu buatlah sesuka hatimu. Aku tidak takut pada kesakitan dunia. Kesakitannya hanya sementara. Buatlah apa yang kamu mahu. Allah yang Maha Esa, Yang Maha Menyaksikan takkan membiarkan kamu terlepas atas setiap perbuatanmu. Kau mungkin terlepas di dunia ini, tapi ketahuilah akhirat itu jauh lebih kekal'' kata wanita itu seolah-olah dia tidak menyedari akibat yang bakal dihadapinya disebabkan kata-lata yang terbit dari dua bibirnya.

'' Hei wanita celaka! Tak payah nak bertuhan-tuhan kat sini. Kalau betul Tuhan kau tu ada, kenapa kau masih terbelenggu di sini, dan Dia tidak menyelamatkanmu. Dan kami masih di sini, tidak terusik pun!'' sekali lagi kata-kata tentera itu disambut deraian ketawa tentera-tentera lain.

''Bakar sahaja wanita ini, atau ambil bayinya, sembelih hidup-hidup di hadapannya!'' HAHAHAHAHAHHA''

''Kau fikir aku takut. Sudah aku katakan dunia ini tidak kekal. Lakukan apa sahaja yang kau mahu sekiranya kau tidak malu. Hei anak muda, tidak kah sampai kepadamu kisah Firaun yang mengaku dirinya Tuhan, lalu laut menenggelamkannya. Kau mungkin tidak diazab di sini, tapi di sana kau pasti!'' tegas wanita itu sambil dia menjegilkan matanya.

Belum sempat wanita itu menyambung kata-katanya, tentera yang dikutuki Allah itu membalas ''Wanita tua ini memang tidak faham bahasa! Campakkan sahaja dia dan anaknya ke dalam minyak panas itu. Campakkan sekali kesemua ahli keluarganya. Pastikan dia yang terakhir sekali, biar dia saksikan sendiri keperitan dan kepedihan yang bakal dirasai ahli keluarganya.'' wanita tua itu terus ditarik bersama bayinya. Suami dan anak lelakinya turut ditarik sama.

Dalam ketegangan itu, wanita itu hanya mampu menangis, Dia khuatir jika anak-anak dan suaminya tidak mampu menahan kesakitan dan kepedihan itu.

''Jangan khuatir isteriku. Allah bersama-sama kita. Kesakitan ini sebentar sahaja, sebentar lagi kita akan berjumpa dengan Tuhan kita. Berbahagialah.'' kata suami wanita itu sambil tersenyum.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

ini bukan kisah sumayyah, ini kisah yang aku bayangkan tentang perjuangan sumayyah. pastinya sesuatu yang lebih indah dan menyayat hati berlaku saat sumayyah mempertahankan syahadahnya. Dan kerana perjuangan generasi awal (rasulullah dan para sahabat), kita merasai kemanisan deen ini.

Kita tidak perlu menggunakan senjata, atau mempertahankan tanah kita dengan darah dan tangisan. kita hidup di sebuah negara aman tanpa sebarang tohmahan dan cercaan.tidak disakiti. sedikit pun tidak. tapi pernah kah kita terlintas untuk menangisi perjuangan dan kesakitan yang mereka lalui dahulu. tanpa mereka siapa kita.

dan hari ini, kezaliman itu tidak berhenti. Kita ditakdirkan hidup sezaman, se-era dengan zaman yang mencengkam. Kezaliman saat ini berada di mana - mana sahaja. Zaman itu berulang kembali. Aku bertanya padamu, sebutkan padaku negara-negara yang saat ini dianiaya. Jika satu pun tidak mampu keluar dari lidahmu, hentikanlah percakapan mu sehari. Untuk apa diciptakan mata, telingan dan lidahmu.

Tentu sekali kata-kata ini bukan dilemparkan hanya pada dirimu, tapi tentunya telinga yang paling hampir adalah telingaku sendiri. Aku juga seperti kamu, selalu terbuai dengan dunia ini. Kini masa untuk bangkit. Ummah memerlukan kita. Kerana kita pemuda. Dan pada diri kita ada sesuatu yang tidak ada pada kanak-kanak mahu pun generasi tua. Tapi ada pada kita. terokai lah dirimu, sebelum maut menjemput mu.

Aku tidak meminta padamu untuk turut serta dalam peperangan itu, kerana aku tahu kau mungkin teragak-agak untuk bersama mereka. dan jika kau tidak teragak-agak, kau lah pemuda. aku pinta padamu, untuk melakukan apa-apa sahaja dengan usahamu. dan aku menulis untuk menyampaikan ini. dan aku harap kau juga ada melakukan sesuatu. teruslah memohon pada Allah agar selalu memberi petujuk kepada kita pada setiap langkah2 kita.

wahai pemuda bangkitlah dan berbuatlah sesuatu, kerana sampai satu saat kau akan ditanya apakah usahamu, dalam membantu mereka.

Allahualam..

Comments

Popular Posts