Monday, August 31, 2009

merdeka??

ari merdeka
tak ader nak tulis paper pun
cuma nak story kat geng2 lama tgb
.
.
.
weyh korang
ari tuh aku masuk sketsa kemerdekaan
guest ah aku jadi aper
TOK MUDIM
bertentangan ngan jantina aku
.
.
.
mula2 aku serba salah
sebabkan tak boleh menyerupai lelaki
tapi kaum lelaki mmg dah tak cukup dalam group aku
nak tak nak aku terpaksa
dgn niat nak sampaikan message kemerdekaan
.
.
.
mmg niat tidak menghalalkan cara
tapi aku harap kawan2 kat kmb fahamlah agaknya
yang makin tak tahan
dalam babak tuh
ader part aku perlu mengkhatankan cucuku
.
.
.
dan siapa pula cucu aku
Fariz Zaidi
haha
seb bek fariz
kalau org lain
tak mahu aku
.
.
.
mole pun take part gak
jadi Gopal
kiranya nak ceritakan perpaduan kaumlah nih
.
.
kiranya extgb masa tuh yg satu group
aku, fariz dan mole
.
.
dah lah tuh
aku sikit nyer rajin
masuk kawad kemerdekaan
aktif sunggoh
dah ah lepas ppersembahan hari kemerdekaan
[lupa nak g tau group aku menang, ntah kenapalah menang]
Allah lebih mengetahui
aku pakat lari g padang kawad
nak buat persembahan kawad
.
.
.
penat
mmg penat
teringat kata2 peqa
"bukan ko kalau masuk apa2 pertandingan semua menang ker"
ohh peqa, perli nampak
.
.
.
teringat taun lepas di tgb
aku perform sajak
in the sama tyme
berlakon gabung kelas 17 n 18
pidot, nadzua, mirul,addri, shazmeer
n lain2
ohh mmg best ah korang
alhamdulillah menang gak
.
.
.
.
dapatlah makan hemper tyme tuh
nih kat kmb
dia bg voucher rm100
dapatlah rm10 sorang
.
.
.
rezeki Allah
.
.
ingatlah
keamanan adalah nikmat Allah yg selalu kita salah gunakan
terkadang kala dengan keamanan kita lalai dan alpa
jadi
bersama kita bergabung di bawah satu payung kemerdekaan
MERDEKA
.
.
.
dan bersyukurlah
kita bukan sahaja mendapat nikmat keamanan
malahan diberikan hidayah mengamalkan ajaran yg sebenar2nya
yakni mentauhidkan Allah
.
.
"maka apakah kamu tidak bersyukur?"
p/s : auni aku nak balik kmb arinih
doakan aku ader standardiZe quiz bio dan ekonomi
p/s : sarah menanglah drama tuh, aku nak jumpa ko, seronok dapat jumpa kawan lama

tak kira!!! nak dia jugak!!

kalau bender mengarut

mai bagi kat aku

haha

hari nih

aku nak mengarut sket sbb lama tak mengarut nih

haha


.

.

.

.

couple

jodoh

kahwin

nikah

.

.

.

.

nih sumer melibatkan 2 jantina

antara chromosome XX dan XY

melimpahkan rasa

belas kasihan dan kasih sayang

kita tahu dalam al-quran nur karim Allah berfirman

"lelaki yang baik untuk perempuan yg baik"

.

.

.

dan mestilah anda , mereka , aku , dia, sesiapapun

menginginkan pasangan yg menepati pilihan mereka

tak gitu

aku teringat satu ayat dalam nur kasih

"I wont touch U, U are not my type"

nih yg berlaku selepas kahwin

betullah janji Allah

Adam akhirnya berjaya menjadi suami yg beriman dan bertanggungjawab


tapi

bagaimana

kalau insan yg kita idam2kan

tak menjadi milik kita

.

.

.

.

let say kita tak couple pun ngan si mamat nih

dok dambakan dia jer

aleh2 dia kahwin ngan besfren kita

mak aih berair mata sebulan

tuh lah tak express feeling

.

.

.

dan bagaimana pula

kita dah luahkan segala isi hati

tapi direject

"maaf awak bukan pilihan saya"

"erm, biar saya pikir dulu"

"ada hati nak aku, cerminlah diri sendiri"

.

.

.

dan bagaimana

kita luahkan isi hati kita

dan si dia juga meminati kita secara senyap2

masa nih lah

mandi tak basah

tidur tak lena

makan bertambah2

[aku kah, definitely not,ekekekeke~]

.

.

.

inilah dugaan hati dan perasaan

aku tak terkecuali

aku manusia

sama cam anda semua

dekat kolej nasihat lah skit deskmate nih

couple apa guna

kalau bukan jodoh

dahlah merana hati dia bukan milik kita

"kalau kita mmg jodoh dia"

larilah ke benua mana pun, kalau dah jodoh, dgn kuasa Allah bertemu juga

akhirnya dia tanya kawan dia

"awak rasa kita perlu clash dgn dia"

oh2

susah tuh

kalau tgh merokok

tiba2 berhenti terus

meletup nanti

.

.

.

sikit2

even tuan blog nih pun luka berdarah di hati tak pulih2 lagi

bau crush

tak couple pun

dah terkuyup2

inikan yg saling mencintai

saling mengasihi

saling mendambai

.

.

.

Al-baqarah-165

...Adapun org2 yg beriman sangat besar cintanya pada Allah

.

.

.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).[quran 9:24]
[ ihsan saudara Faiez ]

bantu kami

Ya Allah

sama2lah kita fikirkan

Friday, August 28, 2009

ingat2lah

ayah kejut aku pagi tadi
nak sahur
.
.
ayah : ayong bangun
aku : kejap lagi 5 minit ayong bangun
ayah : ayah dah kajut 2 kali nih
.
.
.
aku bangun
terus duduk
n tetiber aku terfikir
"hidup kat dunia nih takder paper pun
sekejap jer"
.
.
betul tuh
aku rasa banyak masa yg aku bazirkan sepanjang kehidupanku
ya Allah, kembalikan aku pada jalanMu
aku tidak mahu menyesal di sana

Wednesday, August 26, 2009

mimpi aneh

ok.. ari nih aku melampau
sampai 2 kali post untuk sehari
lantak ah, its ma blog
DO I CARE??
haha
.
.
.
.
ok berbalik pada topic aku
mimpi aneh
bulan ramadhan nih banyak kali aku mimpi
mimpi aneh2
.
.
.
.
antaranya
angah nak kene hukuman mati mandatori
aku hantar angah balik asramalah
aik sumer pasal angah
.
.
.
ok mimpi paling pelik
pagi tadi
lebih kurang kul 8.45 pagi
aku tidur balik
lepas penat melayan fb
[aduh, ramadhan nih bukan nak tadarus ker, mentadabbur al-quran ker
balik2 fb, macamlah fb akan tolong aku masa aku melintas titian sirot]
.
.
.
dalam mimpi tuh
aku pergi ke masjid
nak tunaikan solat maghrib kot
dengan sorang lelaki
yg aku tak knal
jubah putih
.
.
.
aku naik keta dia ngan anak dia kot
yg hebatnyer
aku cakap ARAB beb
setahu aku
camnih perbualan aku [dalam bahasa arablah]
aku : apa khabar
lelaki itu : baik , anakku
lelaki itu : pagi tadi baca tak al-quran suroh ke ....
[ak tak paham sangat dia cakap arab, aku pun bukannya power arab, tapi kalau tak silap dia cakap tujuh]
aku : tak, kenapa
.
.
.
lelaki tuh pun bacakan lah ayt tuh
oh kalau tak silap aku
dia baca suroh al-falak
tapi al-falak bukan suroh ke 7
ke aku salah dengar dia cakap suroh nombor berapa
.
.
.
kemudian dia ceritakan kat aku tentang satu hadith
yg mengisahkan ttg suroh tuh
ada pengajaran
tapi aku dah lupa
.
.
.
pastuh
dalam perjalanan ke msajid
[masa tuh aku dah jalan kaki jer]
kami terserempak ngan sorang mak cik
yg sibuk menyampu sampah
lelaki tuh tegur mak cik tuh
dia suruh mak cik tuh g solat
.
.
.
tapi mak cik tua tuh cakap
tak boleh pergi selagi tak siap kerja
kalau tak nanti bos dia marah
.
.
.
lelaki tuh bg nasihat kat aku
jgn jadi cam tuh
.
.
.
.
semakin merumitkan mimpi nih
kalau nih bukan bulan ramadhan tak per ah
boleh consider nih mainan syaitan
.
.
.
tapi
inikan bulan RAMADHAN
aku tak tahu mimpi nih
memberi hidayah
atau sebaliknya
pening paler biler pikir pasal nih
.
.
.
mau taknya
dapat hadith dalam mimpi
tapi yg pastinyer
bila bersama dgn laki tuh
aku rasa tenang giler
suara dia lemah lembut jer
mmg suara yg indah
siapakah lelaki berjubah putih itu???

Aku Biler?

tatkala membuka fb
terkejut melihat sahabat2 lama di tgb dulu
dah fly ah dorunk
kat US
aku?
aku?
aku?
aku?
.
.
.
.
.
.
mungkinkah lagi 2 taun
aku di
University College Dublin
University of Nottingham
.
.
.
ke kat India jer
haha
.
.
.
.
inilah peransang aku untuk fly
kalau faiz talib , noryang , fatin, rashid, akram, dilla dah fly
aku pun bolehlah
.
.
insyaAllah
tunggu muka aku kuar kat salam perantauan lagi 3 taun
lek ah
IB 2 TAUN jer
[chewah]

Tuesday, August 25, 2009

NAK KENA NIH!!!

KENAPA KAU HADIR KETIKA AKU TIDAK MENGINGINKANMU
KENAPA KAU SELALU MENGEKORIKU TANPA JEMU
ALANGKAH BAHAGIANYA INDAHNYA BESERINYA HIDUP INI
JIKA ENGKAU TIADA
.
.
.
.
SUSAH PAYAH AKU MENGENDONGMU
JAUH KE SANA SINI
TAPI AKHIRNYA AKU TINGGALKAN KAU JUA
BERHENTILAH MENGEKORIKU
.
.
.
.
TAK GUNA AKU MEGENDONGMU
TAPI AKHIRNYA AKU SEDIKIT PUN TIDAK MENYENTUHMU
NYAH KAU DARI HIDUPKU
.
.
.
.
Folio PAI
Pure Math, Tuto 6,7 + kertas latihan
Novel Malay A1
Kajian Unsur Dramatik dan Konflik Malay A1
Bio report DCP
Chemistry report tuto 4
Chemistry handbook
English adolescene worksheet [teringgal ADOI!!!]
Economi companion page 78
Economi Quiz on Demand and Supply and its Aplication
attachment kat Hospital Selayang [saturday&sunday]
.
.
.
.
arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
kan aku dah cakap
berhentilah mengekoriku
apa nak jadi dunia nih
HOMWERK JER
.
.
.
.
NANTI KAU HOMEWORK
AKU HABISKAN SEKARANG JUGAK
hahahahhahahahahhahah

Monday, August 24, 2009

Mama Masuk Wad

pagi tadi sahur sardin mama masak
mama kalau masak sardin mmg bertambah aku makan
[aloh!!! kalau tak masak sardin pun aku tambah jer,hehe]
.
.
.
tapi
sumthing bad happened
mama kene masuk wad
sbb kurang darah
dulu pun mama dah penah masuk wad gak
atas sbb yg sama
bersama-sama lah kita berdoa semoga mamaku
cepat sembuh
.
.
.
sebagai satu2 nyer anak pompuan
kene lah tolong sediakan juadah berbuka
akhirnya dengan keringat dan skill yg ada
terhasillah
Ayam Masak Kicap
dan
Sayur Sawi Tumis Sos Tiram
.
.
.
angah plak
yg mmg pakar buat air
telah mencampurkan sirap dan sunquick
macam kat kenduri kawen tuh
.
.
.
dah hari tuh jugak
Arrif yg baru berusia 6 tahun
berjaya puasa sepenuhnya
sayangnya kitorg tak dapat buka ngan mama
.
.
.
biler aku masak tadi
baru aku tahu betapa peritnya nak dirikan sebuah keluarga
menjadi ibu dan isteri
walaupun aku masih muda
[bukan maksudnya aku nak nikah lagi erk]
.
.
.
SEMOGA MAMA CEPAT SEMBUH
ayong[akulah], angah , adil, arrif dan ayah
sedang menggu kepulangan MAMA

Sunday, August 23, 2009

Theory Of Knowledge??

T.O.K
atau nama lain dier Theory of Knowledge
aku tak tau lah naper
setiap kali kelas TOK
aku sorang jer zzzzZZZZzzzzz....
bukan apa
boring bangat kok
aku tak paham apa yg cg tuh cuba nak ajar aku
its all about theory
i would feel weird
if the other classes said
TOK IS FUN
re they out of mind
bukan aku nak salahkan cg
cg tuh ok jer
tapi kelas aku asyik blaja theory jer
The way of thinking.. bla bla bla
and at the end
aku sorang jer yg tersengguk2 dalam kelas
TOK dah lah penting
aaaaaaaaaaaaaargh!!!!

Sunday, August 9, 2009

ibu, maafkan ku

ibu
ummi
mama
apa2 saja panggilan yg kita berikan
merekalah yg melahirkan kita
pernah jatuh cinta??
bukan dengan teman korang
tapi
dengan ibu korang
PERNAH
PERNAH
PERNAH TAK???
PERNAH KE TAK
.
.
.
Aku dah
baru tadi
cam pelik
tapi dari tadi aku teringat kat mak aku
padahal mama kat bilik sebelah jer
mama selalu buat perkara2 yg kadang kala buat aku marah
tapi itulah uniknya mama
takda org ada mama macam aku
setiap org diberikan mak ayah sendiri
mana ada kongsi2....
.
.
.
.
tadi waktu sebelum mama tidur
aku sesaja mintak mama nak makan nasi goreng cina kat kedai mek
aku tahu mama takkan bagi sebab dah lewat malam
tapi peliknya mama kasi
.
.
.
tapi mama pesan
makan kongsi2 jer
mama tak kasi aku makan karbohidrat banyak
tapi aku cakap kat mama
nak makan 1 bungkus
mama macam marah
mama kata kurangkan makan
kan tak elok makan banyak2
.
.
.
.
.
tapi aku tiba2 naik marah
aku tinggikan suara
aku....
tinggikan suara
tinggikan suara
TINGGIKAN SUARA
.
.
.
.
TIDAK!!!
sia-sia segala doaku pada tuhan
Ya Allah jadikan aku anak yg solehah pada kedua2 ibu bapaku
tapi aku ingkar dgn doa ku
aku tak jadi g kedai
merajuk ngan mama
kemudian mama panggil aku
.
.
.
mama : Ayong marah mama ke
aku : Tak
mama : jangan macam tuh, pergilah kedai tuh. Nanti mama
teringat2 Ayong nak gi kedai tuh biler Ayong dah balik kolej.
.
.
.
.
derhakanya aku
betapa baiknya mama
siapa yg tak tersentuh kalau maknya bertutur yg sedemikian
mama banyak kali cakap macam tuh
terimbau kembali segala kenangan bersama mama
.
.
.
.
.
.
mama : Ayong ambeklah pencuci muka kat bilik air tuh
aku : abes mama?
mama : takper mama tak cuci muka pun takper
aku : mama mana jaring nak isi baju2 nih? mama kasi kat Ayong kat sekolat tuh erh?
mama : Mama cuba cari kat kedai tapi takder.
aku : abes macam mana mana basuh baju mama.
mama : guna tangan jer.
.
.
.
.
bukan tuh jer
banyak lagi
dan
aku pasti mak korang pun macam tuh
tapi tambah menyedihkan
aku tahu mama akan meninggalkan kau buat sema2nya
suatu hari nanti
ayah pun
aku pasti
SETIAP YG BERNYAWA ITU PASTI AKAN MERASAI MAUT
.
.
.
.
tapi
mampukan kau menghadapi takdir ini
mereka bakal pergi
mereka pinjaman Allah
mereka milik Allah
.
.
.
.
Ya Allah
maafkan aku
kerana tidak berkelakuan baik terhadap mereka
.
aku sayangkan mereka
tapi aku melukai mereka
.
aku cintakan mereka
tapi kau lebih mencintai mereka
.
aku anak mereka
tapi Engkau pencipta mereka
.
mereka akan pergi
tapi kau kekal
.
.
.
Ya Allah
selagi aku hidup
jadikanlah aku dan sahabat2ku
sentiasa menjaga perasaan ibu bapa kami
menjaga kebajikan mereka
tidak melukan mereka
semoga hadirnya mereka disisi kami tidak sia2
kuatkanlah kami
ketika datangnya hari perginya mereka mengadapmu
tabahkan kami
.
.
.
.
Wahai sahabat
ibu bapa hanya datang sekali
hargailah mereka
pergi mereka tiada berganti
dan hanya pada Allahlah
kita berserah diri

Tuesday, August 4, 2009

antara haram dan halal..

"Yang haram itu haram

yang halal itu halal"


pernah dengar ayat di atas?

alhamdulillah


aku manusia biasa macam korang

dikurniakan Allah keinginan untuk dikasihi dan mengasihi

dicintai dan mencintai

pernah jatuh cinta??


aku juga pernah

malahan sebab cinta pada manusialah aku pernah hampir gila


tapi kenapa diciptakan akal

untuk mengawal nafsu


kenapa diciptakan hati

untuk dikasihi


kenapa diciptakan dosa

supaya pahala dapat menghapusnya



kenapa diciptakan lelaki

untuk wanita yg berhak memilikinya


mesti pernah dengar statement nih kan

Couple itu haram


tapi sejauh mana kita dapat berpegang pada ayat nih

kalau insan yg kita cintai juga mencintai kita

insan yg kita dambakan juga mendambakan kita

kalau hati ini sentiasa tak dapat melupakannya

kalau hati ini tak dapat memadamkan segala kerinduan kepadanya


tapi sedarlah sahabatku

"Sesungguhnya setiap kesulitan ada kemudahan

Setiap kesulitan ada kemudahan"



lawanlah hawa nafsu mu itu

boleh jadi apa yang kamu suka tidak mendatangkan sebarang faedah kepadamu


dan jika kau masih tidak mampu

ingatlah semula ayat di atas tadi

yang HARAM tetap HARAM

fikirkanlah

aku telah menjalankan kewajipanku

aku berpesan kerana aku sayangkanMu










mengapa aku alpa Tuhanku?

sampai bila aku nak teruskan kehidupan macam nih


aku pun tak tahu


biler lah aku nak berubah


homework aku bertimbun lagi tak buat


sepatutnya cuti yg Allah berikan ni aku manfaatkan untuk
menelaah buku


bukan membazir masa


bukankah dalam al-quran ada menyatakan Allah takkan biarkan
biarkan setiap saat yg berlalu dalam hidup kita begitu sahaja


sebab apa


sebab Allah akan mempersoalkan semula setiap masa kita


setiap saat dalam penghidupan kita
sampai bilalah aku harus tunduk kepada nafsu aku
sampai bila aku harus bermain2 dgn ayat Tuhanku
sedangkan sudah jelas
setiap yang hidup bakal merasai
MATI
aku sendiri bakal mati
kamu juga bakal mati sahabatku
setiap insan bergelar manusia pasti mati
cuma kadangkala kita terlupa tujuan sebenar kita hidup
tujuan sebenar Allah melahirkan kita dalam Islam
tujuan sebenar mengapa kita diberikan kehidupan yg cukup sempurna
tapi kenapa AKU MASIH LALAI
MASIH ALPA
ALLAH MEMERHATIKAN AKU SIANG DAN MALAM
ALLAH MELIHATKU TANPA PERNAH JEMU
tapi kenapa
kenapa aku jemu beribadah kepadaNya
kenapa aku sering melupakanNya
kenapa aku tak pernah menghargai nikmat IMAN kurniaanNya dengan sepenuhnya
kerana aku BODOH
telah dikurniakan Allah kepadaku pancaindera yg sempurna
telah Allah turunkan kepadaku hidayah Islam Nya
tapi kenapa aku seolah2 seperti manusia di zaman jahiliah
kenapa
kenapa
kenapa
kenapa
sahabat2 ku
ayuh kita bangkit semula
gunakan lah masa yang ada ini untuk kita beramal
aku selalu alpa dengan nikmat Tuhanku
sedangkan aku tahu Dia sentiasa menunggu penyesalanku
kemudian aku kembali semula pada dosa silamku
dan Dia tetap memaafkaku
pada siapa lagi yg boleh kita melakukan sebegitu
hanya padNya
DIA lah yg maha PEMURAH
memandang kita dengan penuh belas kasihan
tidak pernah membenci kita
marilah sama2 kita bertaubat dan memanfaatkan segala kurnianNya
sebelum pintu taubat ditutup selamanya
dan kita tidak lagi bernyawa
ayuh sahabatku!!!!!